Peer Coaching eller kollega-handledning

Unde förra läsåret gick jag och 5 av mina kollegor en Kollega-handledar-utbildning tillsammans med lärare från några andra IT-intresserade skolor. utbildningen var gedigen, jag tror att det var 5-6 utbildningsdagar sammanlagt och vi var ganska taggade att sätta igång när hösten 2010 började!

Tanken är att vi ska ”coacha” våra kollegor att använda IT mer i undervisningen, helst i ett projektinriktiat arbetssätt. Vi har löst det på lite olika sätt med kompensation i tid för detta men i mitt fall ser det ut så här: jag jobbar 5% med detta, dvs jag har en lektion mindre med elever i mitt schema.  Jag har lagt in tiden i mitt schema så att jag kan använda tiden där den är eller flytta runt den efter behov. Hittills under läsåret har mitt ”coachande” mest gått ut på att skumma av nätet efter nya nyttigheter, prova dessa i mina klasser och sen ”kasta mig över” kollegor och tipsa dem om grejer jag tyckt varit bra. Ganska mycket tid går också åt till att hjälpa kollegor med att t. ex installera skrivare, fixa inställningar i webbläsare mm (d.v.s inte direkt någon pedagogisk utveckling).

Men… nu har jag lyckats få till ett litet projekt tror jag! :-) Min klass engelsk-lärare, som också är klassföreståndare visade sig vara intresserad av att göra något med hemsidor och klassen. Jag har tidigare pratat med en kille i klassen om detta, att vi skulle sätta ihop en ”klasshemsida” där vi ska bädda in alla deras IT-grejer de gjort. Men jag tror att det får bli varsin sida istället, enklare att rodda det då, att inte alla redigerar samtidigt i webbsidan.

Det lutar åt google-sites, måste bara kolla att det är enkelt att bädda in multimedia i dessa….

vad nås för mål med detta då?

  • verklig publik
  • självstärkande (att få se allt snyggt de har gjort)
  • en portfolio att ”ta med sig”
  • lära sig ännu lite mer om hemidor
  • upphovsrätt…. hi hi där kom det igen! ;-)
Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 81 andra följare

