LGR11 – min viktigaste bok

Så är det verkligen. Jag måste slå ett slag för denna fina bok. Igår ägnade jag några timmar åt att leta efter digital kompetens i LGR11 till boken jag skriver med dr Fleischer. Jag hittade massor! Det är så häftigt att läsa denna bok samt kommentarmaterialet till den. Jag blir faktiskt förtjust och hyser stort förtroende för de som jobbat fram denna.

När jag ibland får komma ut och provocera på temat ”Jobba smart- att vara en bra lärare utan att jobba ihjäl sig” brukar jag alltid påtala att en av grunderna för att lyckas med det är att kunna sina styrdokument nästan utantill då detta ger mig mod att välja bort: ”det här har vi ju alltid gjort”, ”boken säger ju..” samt ” jag tycker nog ändå att…” o.s.v.

Nåväl, lyd nu min uppmaning: Läs LGR11, den är knappt 300 sidor och du har klarat mycket mer avancerad litteratur när du studerade till lärare. stirra dig inte blind på det centrala innehållet utan läs syftet för ämnet noggrant istället. Försök se kopplingar mellan förmågor/centralt innehåll i olika ämnen för att kunna göra smarta ämnesintegrerade lösningar.

Jag har tidigare gjort två sammanställningar, en om alla ämnens centrala innehåll för 7-9 och en där alla ämnens förmågor finns med.

 

LGR11 - förmågor

One response to this post.

  1. Helena, wow. Kul att få läsa att du använder läroplanen aktivt i bokarbetet. Använder du den också som en bas i utformandet av lektioner, pedagogisk utveckling och experimenterande? Finns det något du saknar med att utformandet av läroplanen för att göra den ännu mer användbar, och inte bara bli en dammsamlare i bokhyllan? Mycket nyfiken på att höra mer…

    /Martin

    Svara

Lämna en kommentar