stegräknare och elevaktivt arbetssätt

När jag i början av hösttterminen 2009 fick två klasser med 1:1 datorer kunde jag äntligen jobba så elevaktivt som jag hade önskat tidigare. Jag staratde projekt efter projekt, testade alla presentationsformer jag kunde komma på : wikis, hemsidor, bloggar, powerpoints, publischer mm mm.

och eleverna jobbade!

och hade kul!

och frågade en himlans massa!!! Jag for runt som ett skållat troll på lektionerna, jag fick med lätthet ihop upp mot 20 000 steg på stegräknaren sådana dagar (mot i vanliga fall drygt 6000 med ”traditionell undervisning”)

Nu: tre och en halv termin senare sitter jag här på min stol framme vid tavlan (duken) och hinner blogga (under lektionstid…) Vad är det som har hänt? Varför frågar dom ingenting längre? Har eleverna tröttnat på mig? Har de gett upp? Vill dom inte lära sig något?

Nä så är det inte alls, faktum är att mina 1:1-klasser har lärt sig en hel del dessa terminer:

  • de har blivit självgående, de är inte lika rädda för att göra fel, de prövar och lär sig massor.
  • de har vant sig att söka information på nätet och i olika böcker, att det är kursplanen som styr och inte boken.
  • de är mycket mer vana att jobba ihop och tar hjälp av vanrandra istället för av mig
  • de har självklart lärt sig grundläggande IT-kunskap om att spara, ladda ner och skicka filer.
  • de har också hittat sitt eget sätt att lära i viss mån

Hur blir det i klassrummet då?

jo det blir en himlans massa tid till att gå runt och handleda, ställa fördjupande frågor, individualisera, och faktiskt bedöma eleverna under rådande lektion. Jag trivs med det! Det känns som om jag kommer eleverna närmre. Jag har alltid tid och tillfälle att kolla upp någon som varit borta eller missat på något prov.

så från irrande, virrande till lugn och sansad handledare 🙂

Kommentera

