ökad måluppfyllelse?

Jag har fått den stora äran att vara med som ”underlag” i en magisteruppsats som en universitetsadjunkt i matematikdidaktik på Dalarnas högskola ämnar skriva.

Temat är ”på vilket sätt ikt i undervisningen ger bättre kvalitet, dvs högre måluppfyllelse enligt kursplanerna” och när jag förbereder min presentation (som jag ska hålla senare i dag via Adobe Connect) tvingas jag ju fundera i just dessa banor förstås.

Först tyckte jag att det svårt att svara på den frågan. Jag upplever nämligen att jag har datorn och IT relativt integrerat i min undervisning och att då svara på den frågan kändes som att om någon för några år sedan hade bett mig svara på frågan: Helena, du använder ju din röst mycket i matteundervisningen, hur märker du att det ger en ökad måluppfyllelse enligt kursplanerna?

Sen har jag tänkt lite till och skrivit ihop en powerpoint 😉 om det och när jag då sitter och tänker med ”klokdelen” av hjärnan får jag fram att det finns mål i kursplanerna men framförallt i LPO som enligt mig lättare nås med hjälp av IT i klassrummet.

Ökad måluppfyllelse? Ja, jag tror det men hur ska jag veta? Ska jag jämföra klassen med en annan klass som jag ska utsätta för undervisning utan IT? Det skulle kännas mycket märkligt att utsätta en klass för metoder jag inte tror på… hur påverkar det resultatet i en klass om läraren inte tror på sitt sätt att undervisa? Vilka mål ska jag kolla då? Hur mäter man att en elev:

• utvecklar nyfikenhet och lust att lära,

• utvecklar sitt eget sätt att lära,

• utvecklar tillit till sin egen förmåga,

• känner trygghet och lär sig att ta hänsyn och visa respektive samspel med andra,

• lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra 

Dessa målen, som återfinns i LPO94 under Kunskaper kap 2.2, är de jag tycker jag mest behöver IT för att nå. Hur mäter man dessa?

Jag brukar också ställa frågan: och alternativet då? Att inte använda IT i undervisningen (och då också i matten förstås) finns det egentligen? Kan vi leva i vår egna lilla pappers-värld i skolan? Hur ska vi då få elever som är ”anpassade” efter dagens och morgondagens arbetsmarknad? Jag tror inte att det finns något alternativ! Så frågan vi mattelärare MÅSTE ställa oss är snarare: Vi har datorer och IKT att använda i matematikundervisningen: HUR gör vi det på bästa sätt?

en inte så fullständig variant av min Powerpoint (hur töntigt är inte det namnet…?) finns upplagd:

http://www.slideshare.net/helkva/ikt-i-matematik-undervisningen

One response to this post.

  1. Posted by Linda Höidal on 9 mars, 2011 at 17:33

    Hej Helena!
    Precis när vi kopplat ner oss hittade jag ett mejl från en kollega med en länk till din sida! Hon tänkte att jag nog kunde vara intresserad av den. Lustigt det blir ibland. Tack för en jättebra presentation. Bra att du tog läroplansperspektivet. Jag kommer att ha god nytta av din slideshow.
    Hälsn Linda Höidal

    Svara

Kommentera

