Med risk för att sticka ut hakan och vara obekväm

Ska man använda datorer i skolan? Den frågan tycker jag känns förlegad trots det är det fortfarande många lärare och rektorer (och kanske ministrar?) som ställer sig den frågan. Jag skulle önska att vi släpper den och börjar diskutera ”Hur ska vi använda datorerna i skolan?” istället. Kom igen! Nu är det 2011! Finns det någon därute som tror att våra elever kommer ha ett yrke där de aldrig kommer att använda datorn. Det är vår förbannade skyldighet att ge eleverna kunskaper om datorer, internet och allt där emellan! Annars brister vi i ”en likvärdig utbildning”. Inte ska väl bara de elever som vars föräldrar har råd att ha datorer hemma få lära sig om detta verktyg?

I bästa fall ger datorn ett ”mervärde” som t.ex. snabbare (och kanske roligare?) färdighetsträning i matematiken, eller att det blir lättare att lära sig skriva när man inte måste konstruera bokstäverna på pappret. I annat fall kanske datorn ”bara” gör det roligare och mer varierat i skolan. Ibland kanske det är så också att eleverna bör tränas i själva datorn som verktyg eftersom det förmodligen är viktigt att kunna maila, bifoga dokument och söka information.

Jag kan inte fatta att lärare fortfarande kan komma undan med att inte använda hjälpmedel som finns. Att det på 1:1-skolor finns lärare som inte använder datorerna i klassrummet. Och att av många anses okej?? Visst är det väl bara lärare som kan uttrycka sig : ” nej, det där tänker jag inte göra, jag fortsätter som jag alltid har gjort, det har gått bra hittills” och komma undan med det!!??  Detta menar jag gäller vare sig det kommer en ny läroplan, ny forskning, nya hjälpmedel eller nya direktiv.

Jag brukar ta min pappa som exempel på världen ser ut i näringslivet: 

Min pappa jobbade med bokföring på en koncern-ägt bolag. Ibland så kom nya direktiv från koncern-ledingen t. ex ”Nu ska ni använda detta bokföringsprogram”. Om han då hade sagt något i stil med : -”Jag tänker inte lära mig det där programmet, jag har bara fem år kvar till pension” Jag är ganska säker på att hans chef då hade bett honom att packa sin väska och gå.

VARFÖR är detta okej i skolans värld??!! Inte för att jag önskar att man ska avskeda lärare som inte vill använda datorn i klassrummet, nej det tror jag inte löser några problem, men jag tycker att arbetsgivaren kan kosta på sig att vara tydligare med vad läraren SKA göra. En del av oss har ju arbetsgivare som tycker att vi ska använda datorer J

One response to this post.

  1. Obekväm. Inte ett dugg. Du har helt rätt. Varför ska skolan (inkl. ansvariga ministrar etc) bibehålla den otroligt konservativa inställningen om att man inte behöver förnya sin pedagogik, tanke eller ens sättet att undervisa på.

    Hur kan vi utmana varje enskild elev, så att den presterar sitt absoluta max? Hur kan en elev leda en stor grupp människor/avatarer i WoW men ha IG i muntlig framställning?

    Upp till kamp för en förändrad syn på skola och lärande…
    /Anders B

    Svara

Kommentera

