Jag följde Teachmeet Syd 31/3-2011

För drygt ett år sedan hörde jag för första gången talas om Teachmeet, några av lärarna som var och lyssnade på mig på ett skolbesök i samband med Framtidens Lärande 2010 (i Nacka Strand) pratade om hur de skulle delta på Teachmeet på kvällen. Jag har för mig att detta var Sveriges första Teachmeet.

När jag sedan i höstas hörde att det skulle vara Teachmeet i samband med Skolforum i Älvsjö anmälde jag mig som 2-minuterstalare och satt sedan hänförd och lyssnade på alla andra presentatörer.

I går var det dags för Teachmeet Syd, i Malmö, jag följde den första halvtimmen via Bambuser-sändningen i min telefon, promenerandes runt i Nacka Forum. Resten av teachmeet-et kunde jag följa hemifrån ”stora datorn”. Jag deltog så gott jag kunde via http://todaysmeet.com/tmsyd2011 med kommentarer. Det fanns även ett twitterflöde kopplat till ”eventet” : #tmsyd11

Kort om teachmeet för er som vet mindre än jag: Några lärare ordnar, man kan välja att prata i 2 minuter eller 7 minuter eller att bara lyssna. De som ska prata presenterar något som har med modernt arbetssätt och skola att göra. När tiden har gått kastas ett gosedjur på presentatören om den inte slutar.

Stämningen på ett Teachmeet är hjärtlig i kubik!. Det finns inte ett spår av utvecklingsförstörare som:

  • Jantelagen
  • ”det var bättre förr”
  • ”det där har vi testat-det går inte”
  • ”jag gör som jag alltid har gjort- för det har funkat i 30 år”

Teachmeet är en hel ”konferens” fylld med DELA-MED-SIG. Detta är fortbildning när den är som mest kostnads- och tids-effektiv! Jag satt klistrad vid datorn (utanför ordinarie arbetstid) och såg något i varje presentation som jag tar med mig till mitt klassrum.

Jag är så förtjust i formatet att jag nu, ca 13 timmar efter att det slutatde forfarande är lite varm inombords. Detta borde alla lärare få vara med om.

Jag längtar redan efter nästa Teachmeet som är under Framtidens lärande, den 18/5 http://teachmeet.pbworks.com/w/page/37871314/TeachMeet-Framtidens-Lärande-2011 tyvärr är det fullt, men följa livesändningen kan man ju alltid göra! (Jag hade tur och anmälde mig i tid)

Sändningen från Teachmeet Syd kan du se i efterhand på:

http://bambuser.com/channel/teachmeetsyd/broadcast/1544212

tills nästa gång: keep on sharing!

One response to this post.

  1. […] Helene Kvarnsell, NO-lärare på Björknässkolan i Nacka, följde mötet på avstånd och skriver om det i sin blogg: matteochno […]

    Svara

Kommentera

