prov på datorn

Idag har 8b prov i biologi. De ska svara på den klassiska frågan : ”skriv en berättelse/uppsats om Kalle Köttbulles väg genom kroppen” och koppla ihop sina kunskaper om matsjälkningen med sina kunskaper om kolhydrater, fetter och proteiner ifrån kemin. De får skriva på datorn för att stava bättre, få det läsligare etc.

  • alla skärmar är vända mot mig (jag sitter längst bak i klassrummet just nu)
  • jag har stängt av deras trådlösa-nätverks-mottagare
  • jag kollar att de inte ”fipplar runt” mellan olika dokument.

Jag tror att jag med dessa förberedelser har eliminerat de flesta ”fuskchanser”. Min nyanlände polske elev får förstås använda Google trenslate för att ha en chans att hänga med…

Jag sitter och tittar ut över klassen och ser hur det växer fram text på elevernas datorer, någon har också tagit upp ”Tablet-pennan” och ritar in några sockermolekyler.  Jag ser faktiskt fram emot att rätta dessa veckar uppsatser! Inte för att jag har några problem egentligen med att läsa elevernas handstilar men det är klart att det är skönt att slippa ibland…

 del av provet

Kommentera

