Framgångsrik matematikundervisning?!

Jag känner mig så stolt!

Jag blev kontaktad av en lärarstuderande från Dalarnas Universitet som skulle skriva examensarbete om ”Framgångsrik matematikundervisning” och hade fått mitt namn eftersom hon sökte en ”bra mattelärare i Stockholmsområdet”.

Ni förstår att jag efter allt detta smicker hälsade henne varmt välkommen för att titta in på mina lektioner! 😉 Tänk så långt man kommer med lite smicker!

Igår var hon här och satt med på två av mina matte-lektioner och sen följde några kloka frågor i en mindre intervju med läraren ifråga (mig).

Frågorna som ställdes var av typen: Vad tycker du kännetecknar bra matematikundervisning? Vad har jag för pedagogisk grundsyn? Hur och när tränar jag eleverna i logiska resonemang? Så bra frågor! Även om jag faktiskt funderar runt frågor liknande dessa är det bedrövligt sällan jag tar mig tid att disskutera dessa med kollegor. Borde man inte göra det ganska ofta tycker ni?

Men… eftersom vi lever i en digital värld…varför inte skriva ner funderingarna här på bloggen???!!! en så’n bra idé!

Min pedagogiska grundsyn:

Jag har tre ”ben” (då står man ju stadigt som ni säkert vet) som jag vilar hela min lärar-proffesion på:

  • människan är nyfiken av naturen och det gäller för mig som lärare att locka fram den nyfikenheten
  • att en av våra stora uppgifter som lärare är att ge eleverna ”tilltro till sin egen förmåga”
  • att anknytning till eleverna, dvs att jag som lärare bryr mig om och tycker om, ökar trivsel OCH inlärning i klassrummet.

Var kommer då datorn in som hjälmedel i detta?

I punkten om nyfikenhet så tycker jag att jag har mycket användning för datorn. Det är inte så att allt i matte är spännande och intressant men om jag som lärare kan locka eleverna att träna förkortning av bråk t.ex. (som kanske inte är jättespännande) med att göra ett spel på datorn t.ex. http://www.arcademicskillbuilders.com/ för att träna detta är lusten att lära och nyfikenheten hos eleven på igen. Att variera arbetsättet i matematikundervisningen gör att ibland är det arbetssättet som roar och väcker nyfikenheten och på köpet lär sig eleverna matematik!

Att koppla till vardagen och verklighet är ju också något som ökar nyfikenheten och det är ju så lätta att göra det med internet i klassrummet: Hur stor chans är det egentligen att vinna på Triss? Vilka kakor/polkagrisar/salamikorvar tjänar vi som klass mest på att sälja? Hur stor andel av mina kompisar är inloggade på Facebook?

I punkten om ”tilltron” så öppnar datorn dörrar för den elev som inte skriver så snabbt och i vanliga fall får lägga ner mycket tid och energi på att motorsikt skriva siffror istället för att lösa problemen. De där lektionerna då vi jobbade med Scratch och helt andra elever fick möjlighet att ”glänsa” i logiskt tänkande var också en aha-upplevelse! Det finns med datorn som hjälpmedel så många andra sätt att visa sina kunskaper på än skrivna på prov och då kommer fler elever känna sig stolta oftare.

Anknytningen då?

Ja, jag vet inte om datorn underlättar anknytningsprocessen… snarare är det så att anknytningen är en FÖRUTSÄTTNING för att kunan jobba framgångsrikt med datorn i klassrummet. Vad jag menar är att med datorn i klassrummet kommer också ett med projketinriktat, elevaktivt, individualiserat och handledande klassrumsklimat. För att alla ska trivas är det då viktigt att läraren känner sina elever för att kunna individualisera på bästa sätt, att se på eleven om den just idag behöver ha hörlurarna på sig med musik för att koncentrera sig eller om det är en så’n dag då jag kan utmana samma elev att dra slutsatserna ”ett varv till” och få upp resonemanget på en ”mvg-nivå”. 

Kanske underlättar datorerna i klassrummet anknytningen genom att det alltid finns någonting att kommentera på elevens skärm, och att det av eleverna inte upplevs som lika ”personligt” som det som skrivs i räknehäftet?

Det var min pedagogiska grundsyn det 😉

Framgångsrik matematikundervisning tror jag vilar på samma ben i viss mån även om jag nog får vänta med konkretiseringen här på bloggen till en annan dag, nu väntar nämligen redovisningar av ”kemikalier i hemmet” med en av 8-orna.

Kommentera

