Mina tankar efter Framtidens lärande 18-20/5-2011

Jaha, var ska jag börja? Så uppfylld jag varit av detta under dessa dagar! Nu är det söndag kväll och jag känner att jag måste få ner mina tankar på pränt för att ”kunna gå vidare” och ha lektioner med mina underbara elever hela dagen imorgon, de förtjänar att deras lärare är närvarande 100% efter tre halvnärvarande dagar förra veckan;-) Måste nog strukturerar upp mina reflektioner lite grann i några olika områden:

 Teachmeet (http://teachmeet.pbworks.com/w/page/37871314/TeachMeet-Framtidens-Lärande-2011)

 Jag hade övertalat min favoritkollega att följa med på onsdagens Teachmeet på Globala gymnasiet och jag anmälde oss tidigt (som tur var, då det blev fullt lite väl snabbt). Jag kom i kontakt med Teachmeet för första gången under skolforum i höstas och är sedan dess SÅLD! Det finns inget roligare sätt att fortbilda sig! Jag och kollegan, som i bilen in envisas att kalla detta kurs, eller möjligen seminarium stövlar in på Globala gymnasiet någon gång vid 17.30 för att mötas av en fantastisk buffé! Gott!

På väg in träffar jag på Linn Gustavsson (http://enperfektlektion.blogspot.com/) en av de som jag med glädje följer på Twitter. Dessutom en av de få som jag redan träffat IRL innan Framlar11 tack vare PIMlab-konferens i Göteborg i december 2010. Kul med verkliga människor!

Jag och kollegan sätter oss vid ett bord, lutar oss tillbaka och njuter av Teachmeets alla exempel på där IT är integrerat i undervisningen. Jag blir verkligen sugen på att gå i skolan igen! Tänk bara på att få vara elev och skriva romaner med Den magiska dörren @Josef_Sahlin på Årstaskolan, att få Geocacha med Marie Andersson, Öpedagogen, @opedagogen, att få Skypa med världen som Lotta Bohlin, Myrsjöskolan @lottabo eller att få ”Scratcha” med Anders Berggren, Smedjebacken @skola2015

Sen lottas mitt namn fram och jag får dra min presentation ”så många konkreta exempel på hur jag använt datorn i matte/NO/tk som jag hinner på 7 minuter” Jag han två tredjedelar av vad jag hade förberett, tiden gick otroligt snabbt på ”scenen” Pandan kom vinande och jag var tvungen att sluta. Jag trodde faktiskt att jag skulle hinna fler och jag hade lovat mig själv och förberett mig på att INTE prata om fördelarna med datorn utan ENBART ge exempel, men ni som var där märkte ju precis som jag att jag svävade ut, jag kan helt enkelt inte låta bli att försvara mitt sätt att arbeta trots att jag var bland ”likasinnande”.

Teachmeet tog slut alldeles för fort, jag hade gärna suttit kvar hela natten! Kollegan då? Vad tyckte hon då? Jo hon verkar lika förtjust som jag var efter mitt första!

Min insats

Oj så mycket beröm jag fick! Tack snälla alla! Fantastiskt med ett rum utan Jantelag!

Jag bär med mig allt fint beröm jag fått i mitt hjärta och svävar på moln!

Jag pratade först på Teachmeet men sen hade jag ju också ett seminarium på Framtidens lärande på torsdag förmiddag med fullsatt rum (150 personer) Jag och Sandra Wissting tillsammans med forskaren Lena Pareto pratade om Matematik och IT. Det var kul men kort, de 1,5 timmarna gick även de otroligt fort.

Att träffa alla twittrare:

 så himlans kul att träffa er alla! Som sagt @linngustavsson hade jag ju träffat förut och faktiskt @larmats och @niloaa men det var förstås hemskt roligt att se er igen!

@Elisabeth_kalix har jag suttit i videokonferens med flera gånger under terminen och det var kul att ses på riktigt torts att det kändes som vi träffats förr! Lite samma känsla var det med @skola2015 som jag sett tassa runt i klassrummen i Smedjebacken via Bambuser, jag passade på att slå mig ner i väntan på att lunchkön skulle avta och hade ett mycket givande samtal med Anders.

När jag gått förbi @niklasostlund ett par gånger i korridoren var jag ju tvungen att gå fram och hälsa på riktigt även han delade med sig av sina erfarenheter och fick mig att tänka på mina förutsättningar.

 På fredagsmorgonen när jag skulle stänga ner datorn på skolan för att bege mig till Nacka Strand igen såg jag att @kindenberg hade kommit dit. Efter några lägesangivelser via Twitter sågs vi och även han fick mig att uppskatta vad vi har på min skola. Vi följdes åt till Nackas monter och äntligen fick jag prata med @perfal på riktigt, han är ju Nacka-anställd han också men det är inte alltid så lätt att träffas, tur att Framlar finns!

Att träffa på @lenbys är alltid uppmuntrande, hon är så peppande! Jag hann också byta några ord med @jmamma_m . @sandrawissting höll jag ju seminarium med.

Att jobba på Björknässkolan

Världen ser olika ut, även i Sverige. Jag som jobbar på en 1:1-skola där alla elever har varsin Tablet PC och det finns ljudanläggning och projektorer i varje klassrum inser nu efter att ha samtalat med diverse engagerade IT-pedagoger och lärare från resten av Sverige att jag är snudd på ”livegen” på min skola.

Om jag vill fortsätta jobba som jag gjort de senaste två läsåren med IT integrerat i undervisningen så finns det inte så många skolor att välja mellan, om jag dessutom vill ha administratörsrättigheter på min dator och att eleverna ska ha det på sina finns det ännu färre! Lägg till då också att nätverket och Hårdvaru-support ska fungera! Ja då verkar det vara ännu färre skolor att välja mellan. Jag blir hemmablind ibland och irriterar mig på en ljudsladd som är av eller en elevdator som inte kommit tillbaka från service på två veckor, men varför brusa upp, en ny ljudsladd är beställd och eleven får ju en lånedator under tiden! Tack snälla Leif Högström (rektor) och Lars Ekelöw (IT-chef) för att ni får tekniken att funka på skolan!

Vi har andra ”implementeringsproblem” att ta itu med.

Konferensen ”Framtidens Lärande”

Väldigt trevligt med allt spontant nätverkande! Kanske kunde det vara lite mer uppstyrt nätverkande? Som kanske ”alla mattelärare på 7-9 träffas kl. 11.20 vid monter X:21”?

 Eller är det så att det inte är några lärare på Framtidens Lärande? Är det bara skolledare och IT-pedagoger? Eller finns det inga mattelärare som vill träffas och prata?

Todaysmeet var också spännande att följa och Twitter förstås. Jag lyssnade på några av stor-föreläsningarna och det var väl blandat omdöme på dem kan jag tycka… jag hann bara med ett inspirationsseminarium tyvärr men har jag blivit mycket inspirerad ändå!

Hur går jag vidare?

Jag är med inspirerad än någonsin. Jag har hört att vi ska ha egna lokala, kommunala ”Teachmeets” i Nacka nästa läsår! Bra!

För jag tror på att dela med sig!

Det görs många bra saker i klassrum som aldrig kommer någon annan till del! Varför? En del beror på Jantelagen ”Det finns säkert någon som är bättre än jag på detta” en del beror på att det tyvärr finns (ja, även i Nacka) de lärare som fortfarande diskuterar OM datorn ska in i klassrummet istället för HUR.

Så: mer informella, trevliga, ryggdunkande, peppande, inspirerande, vänskapande, nätverkande, individstärkande och fantastiska TEACHMEET’S

3 responses to this post.

  1. Posted by Lars on 23 maj, 2011 at 07:36

    Definitivt vore det bra om priset för pedagoger sänktes och att Nacka som är medarrangör gjorde det möjligt i alla fall för våra pedagoger att gå, vi som var där är alltid vi som brukar vara där, in med de som gäller, lärarna!

    Svara

  2. […] Att TeachMeet verkligen är något utöver det vanliga beskriver @helenakvarnsell väldigt bra i sitt blogginlägg – missa inte […]

    Svara

  3. […] Mina tankar efter Framtidens lärande 18-20/5-2011 (blogginlägg) […]

    Svara

Kommentera

