Datorn som pedagogiskt verktyg – en summering så här långt.

Jag har nu undervisat 1:1 i två läsår och tycker nog att jag lärt mig en del… jag ska här försöka spalta ner några av mina ”sanningar”

Det blir roligare

I kapitel 2.2 i LPO94 står det: ”Skolan skall sträva efter att varje elev utvecklar nyfikenhet och lust att lära”. Detta tycker jag är lätt att uppnå med datorn som pedagogiskt verktyg. Jag tycker att mina elever hela tiden visar lust att lära,en del vinster med IT i matteundervisningen är att jag når mina ”spelande elever” och att dessa finner lust att lära sig matematik (om än ibland bara för
att kunna köra sin ”dirtbike” snabbare eller ”levla up” i något mattespel.

Nyfikenheten visade sig nu senast i hur intresserade eleverna var av varandras inspelade filmer på laborationer de gjort hemma,
t.ex. storebror som kameraman.

Det är lättare att individualisera undervisningen

Jag som lärare kan lätt ge eleverna olika uppgifter utan att det märks så mycket eftersom de sitter mer skyddade vid datorn. Jag märker också att samtalen om matematik ökar när eleverna  räknar på datorn och min gissning är att dels inbjuder själva datoranvändandet till samtal i stil med ”hur fick du upp det där? Hur gjorde du för att komma dit?” och då fortsätter oftast samtalet till att röra matematik också. Sen tror jag också att när vi låter eleverna räkna i boken, så blir det så tydligt
på vilken sida eleven ligger (dvs hur ”duktig” hon/han är) och då blir det inga samtal eftersom den elev som ligger efter inte vill visa det. Om eleverna  räknar på datorn finns inte sid-problemet i boken längre.

Eleverna erbjuds fler sätt att lära sig

Att utsätta eleverna för ett enda sätt att inhämta kunskap är respektlöst. Många av oss som jobbar i skolan har haft lätt att lära oss
genom att lyssna, anteckna och sedan upprepa det vi lärt oss på prov, eller hur?! Vi har ju lyckats gå igenom grundskola, gymnasium och universitet med så trevliga minnen att vi kan tänka oss att tillbringa vårt yrkesliv inom dessa ramar.

Jag tror att det är därför som en del lärare har svårt att släppa in datorn som det verktyg för variation som det verkligen kan vara. Jag tycker att jag med 1:1-satsningen på min skola har möjlighet att ge mina elever en varierad undervisning och förhoppningsvis utvecklar de sitt eget sätt att lära och tack vare det tillit till sin egen förmåga (LPO94 kap 2,2). Mina elever har under läsåret övats i att följa föreläsningar, sett animationer, skrivit presentationer, filmat, intervjuat, utvärderat sitt eget arbete, matrisbedömt
sig själva, visat sina arbeten för andra elever, letat information på internet, i böcker och sammanställt denna i radioprogram, tankekartor, Prezis, powerpointar m.m. De har spelat, skrivit egna räkneuppgifter, konstruerat frågesporter, programmerat, bloggat, skrivit wikis och hemsidor.

Jag hoppas att alla mina elever har hittat något sätt som passar just deras sätt att lära sig.

Jag som lärare måste våga ”släppa kontrollen” i klassrummet

För om jag tror att jag måste kunna varenda sak på datorn eller i programmet som jag tänkt använda skulle jag aldrig komma till skott. Jag brukar tänka: att undervisa med datorn i klassrummet är som att hoppa ut ifrån ett flygplan  –  där fallskärmen består av min pedagogiska erfarenhet, mina bedömningsmatriser, min utbildning och min ömsesidiga respekt för eleverna. Med en bra fallskärm blir resan mot marken både lugn och mycket rolig!

Man kan använda datorn i klassrummet utan att vara IT-tekniker

JA! För att jag är en vanlig lärare som inte har någon utbildning och inget intresse över huvud taget för något annat än användning av datorer. Jag har aldrig skruvat isär en dator. Jag lovar, det går bra i alla fall. Jag ”drog kabel” för första gången för ungefär en månad sedan och det var ju bara för att jag ville förlänga sladden till högtalaren så att jag skulle kunna ta bort katedern…

Intresse för datorn som pedagogiskt verktyg gör mig intresserad av skolutveckling och skolledningsfrågor

För så är det ju, när jag märker hur kul jag har med mina elever i klassrummet så vill ju jag att alla mina kollegor ska få uppleva
detta! Och deras elever också. Och hur kan jag lösa det utan att koppla in skolledningen? Hur kan man implementera IKT i undervisningen på bästa sätt? Ingen enkel fråga, men viktig! Jag har ingen patentlösning men jag letar och brinner för det. På vår
skola hoppas vi att jag och de 5 andra ”Kollega-handledarna” ska kunna inspirera andra lärare att använda datorn mer i undervisningen, men vi måste också lyfta frågan på ämneskonferenser, på arbetslagsmöten, på fortbildningsdagar, i arbetsrummet, på väg till jobbet, på bussen, i fikarummet osv.  Tänk om vi skulle slippa ”Jantelagen”, en av de saker som jag tror står i vägen för dagens skolutveckling.  Om vi som lärare skulle kunna släppa in varandra mycket mer i varandras ”klassrum” och planering, att dela med oss av bra och dåliga erfarenheter, att få igång den där pedagogiska diskussionen som man har som lärarstudent, eller under VFU:n, eller om man som jag har haft tur att ha intresserade studiebesök i klassrummet.

Minneslista till nästa läsår:

  • Kollaborativt lärande
  • LPP-er på nätet
  • Mer samverkan på och utanför skolan
  • Mer dela med mig på skolan

Tack alla ni som läst min blogg! Jag tar sommarledigt nu och återkommer nästa läsår med vad vi hittar
på då!

Till dess: Trevlig sommar!

 

Kommentera

