Miljöprojekt år 9 igångsparkat

Jaha ja, så var terminen igång och mina två 9:or går sitt sista år på Björknässkolan. Det första vi ska syssla med är Miljö. Det är ett ämnesövergripande projekt med kunskapsmål både från kemin och biologin, några IKT-mål och även samarbete och studieteknik ska övas.

Planeringen får eleverna i en OneNote-anteckningsbok via vår skolportal som är gjord i Sharepoint. För er som har ett Live-konto kan ni ta en titt på hur anteckningsboken ser ut just idag, jag har nämligen lagt upp en kopia på min Skydrive:

https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=09c94dabd6aa1571&resid=9C94DABD6AA1571!113

Centralt i projektet är en (av gruppen vald) Nacka-sjö som eleven (enskilt) ska resonera runt. Jag tror att detta kan bli jättebra men de olika klasserna behöver olika mycket styrning. Den klassen som jag jobbat mest med datorer i är lättare att få igång på ”luddiga” projekt. Kanske är det så att elever måste tränas i att ta eget ansvar ? 😉

Jag kan som lärare ibland känna av en känsla hos vissa elever som i ord skulle kunna beskrivas ”snälla! kan du (läraren) inte bara bestämma vilka sidor vi ska läsa till när, ha läxförhör på det som står i boken och ge de som har mer än 85% rätt på provet MVG!

Jag måste nog erkänna att ibland blir sugen på att gå dem till mötes, varför slita mitt hår för att hitta bra uppgifter, utmaningar och projekt som ger eleverna övning inför nationella provet, i enlighet med kursplanen när det är så mycket lättare att ta ett kapitel i boken i taget i den ordning de komemr i boken, ha poängprov, sätta betygsgränsen vid en viss poäng?! om det dessutom är det eleverna vill!!!???

Men sen tänker jag till igen och inser att jag aldrig skulle kunna stå för den undervisningen. Hur skulle jag kunna konstruera ett prov där jag helt kan vara säker på att den eleven som har 44 poäng av 50 möjliga uppfyller MVG/A-kriterierna men inte den som hade 42?

…och dessutom skulle jag gå miste om sådan lektioner som jag har haft idag när eleverna kommer tillbaka från sina ”sjö-laborationer med blöta skor och håvar, 10 små bitar av pH-papper, en film som visar hur de gjorde laborationen samt en bunt foton tagna med mobilkameran på frånflöde och bebyggelsen runt sjön – och ett stort leende på läpparna och dessutom några naturvetenskapliga tankar snurrandes i huvudet.

 

 

 

Kommentera

