läxförhör med todaysmeet

Till i tisdags hade mina elever läxa att fundera på frågorna

Varför behövs ritningar?

Hur ritade man innan datorn fanns?

Vad händer om ritningarna är felaktiga?

Vad finns det för fördelar med ett ritprogram jämfört med andra sätt att rita?

Vi läser ritteknik just nu i ämnet teknik integrerat med rymdgeometri i matematiken.

Jag ville testa om det gick att använda todaysmeet.com i undervisningen och därför delade jag in eleverna i grupper om tre och tre. Varje grupp fick en egen ”todaysmeet.com”-sida för att kunna föra sin diskussion på. Sen spred de ut sig lite här och där i skolan och närområdet. Jag öppnade alla todaysmeet”rummen” i olika flikar i webläsaren och kunde på så sätt vara delaktig och ha överblick över alla samtidigt.

Eleverna loggade in med sitt namn och jag ställde ovanstående frågor och eleverna svarade. I de flesta av grupperna blev det en diskussion eleverna emellan.

Jag kan verkligen rekomendera detta sätt! Jag använde det alltså istället för en muntlig diskussion i klassrummet. Alla elever kom till tals på detta sätt, även de som i vanliga fall aldrig räcker upp handen. Jag upplever också att detta är ett sätt att bedöma elevers förmåga att före en diskussion framåt… kanske kan man använda det för att planera laborationer?

De flesta eleverna tyckte det var både roligt och bra, det enda negativa som kom upp vara att en del tyckte det var svårt att begränsa sig till 140 tecken i taget… men det kanske finns en poäng med att öva på det också…?

pröva själv på: http://todaysmeet.com

 

 

 

2 responses to this post.

  1. Vad spännande att läsa! Detta ska jag verkligen testa när jag börjar jobba igen, eller kanske som fältstudie? =) för attr höra vad eleverna tyckte om detta sätt att ha läxförhör på.

    // Camilla, nöjd med att få massa bra input

    Svara

  2. Posted by Cajsa Uddefors on 1 november, 2011 at 15:57

    Spännande! Måste prova!

    Svara

Kommentera

