efter ”The Cage” och ”Edcamp Stockholm”

Jag hade förmånen att få vara med i The Cage på Skolforum för drygt två veckor sedan. På kvällen efter deltog jag också i Edcamp Stockholm. Detta ägde rum på måndagen och då jag hade den stora äran att vara i final i Guldäpplet 2011 fick jag också chans att diskutera skolfrågor även på tisdagen.

Jag brinner ju för skolfrågor så jag har haft underbara dagar. Måndagen den 31/10 med The Cage och Edcamp var nog den mest intensiva men också mest inspirerande dag jag varit med om som lärare under mina  (snart 12) år i yrket. Så underbart att få diskutera de enda viktiga frågorna med andra som tycker om skolan och att diskutera.

Frågorna som vi diskuterade under den måndagen var bl.a:

  • Hur får vi in de ”feta frågorna” i klassrummet?
  • Hur kan man arbeta i skolan för att alla ska nå målen?
  • Hur överbrygger vi klasskillnader i skolan?
  • Hur kan vi dagligen arbeta med demokrati i klassrummet/lärarrummet?
  • Hur arbetar vi mer aktivt med att medvetandegöra och stärka elevernas ”inbillningsförmåga” (kreativitet,förmåga att tänka utanför vanliga ramar)?
  • Varför behöver vi kunskap idag?
  • Vilken kunskap behöver vi?
  • Hur ser den bästa skolan ut?
  • 1:1 mervärde eller mer-arbete?
  • Hur skapar vi de samhällsmedborgare vi tror att vi vill ha 2050?
  • Hur skapar vi världens bästa skola?

Dock återstår den enda frågan som jag bryr mig om just nu:

Hur får vi lärare idag att brinna för dessa frågor?

Hur skapar vi en skola där det är detta som diskuteras i fikarummet, arbetsrummet, arbetslagsmöten, ämneskonferenser?

För tillfället är det denna fråga som sysselsätter mig dag (och ibland natt). Jag älskar mitt jobb och jag tycker att det ingår i mitt jobb att fundera över alla frågorna överst, varje dag faktiskt. Hur kan man jobba som lärare och inte vara intresserad av dessa frågor? Jag har som tur var någon kollega och någon skoledare som faktiskt pratar ”feta skolfrågor” med mig. Jag har dessutom förmånen att vara VFU-handledare och tar då tillfället att diskutera detta även med VFU-studenten. Tack ni alla som står ut med mina frågor och funderingar, tack alla som var med på The Cage och Edcamp, tack ni som hela tiden får mig att bli en bättre lärare och inspirerar och utmanar mig via bloggar och twitter.

Snälla dela med er av ideér på hur vi ska göra för att vi ska få lärare som brinner!

2 responses to this post.

  1. Posted by lars on 16 november, 2011 at 15:43

    Vi står gärna ut!!!!

    Svara

Kommentera

