ett kärleksbrev till Skype…

Jag kan ju inte låta bli att förundras över hur vi kan använda modern teknik i kommunikationen med varandra! Senaste förälskelsen gäller Skype.

Jag var, i förra veckan, inbjuden till Smedjebacken genom Anders Berggren @skola2015.  Jag satt i ett rum på min skola och berättade lite grann om hur jag jobbat med datorerna och eleverna, ett gäng skolfolk från Smedjebacken satt i ett konferensrum i Smedjebacken och presentation, frågor och svar sköttes via Skype. Häftigt faktiskt!  Jag upplevde det nästan som om jag var på plats i deras rum.

I går hade jag ett eget möte med Jerker Porat @highonlion via Skype och det var givande. Vi jobbar i Nacka respektive Örebro så att så till ett IRL-möte är inte helt enkelt. Igår kunde vi iallafall ses en halvtimme och dela med oss av erfarenheter. Då man kan ”dela skärm” i Skype numera kunde jag visa både kort om Scratch, Bambuser och Prezi. Nästa vecka ska Jerker få visa det där med ”greenscreen”-filmning tror jag.

Jag tror ju på det här med att dela-med-sig och tror att vi lärare måste hitta fler sätt att göra det på. Jag vill gärna ha kontakt med fler lärare/IT-pedagoger som kan tänka sig ”Skype:a” med mig någon halvtimme ibland 🙂 det blir en väldigt tids- och kostnadseffektiv fortbildning!

Vad kan vi mer använda Skype till tro? Lotta Bohlin, Myrsjöskolan visade på Teachmeet Framtidens lärande 2011 hur hennes elever hade Skype:at med Vasa-museet och på det sättet fått en rundvisning av museet utan att vara där. Det är ju en ganska häftig tanke om museer skulle kunna erbjuda den tjänsten till skolor i Sverige! Tänk om vi i Nacka skulle kunna få titta runt i Chokladmuseet i Malmö under en lektion 🙂 eller att elever i Kalix kan komma och ”gå en sväng” på Naturhistoriska Riksmuseet!

Fler förslag? jamen kanske skulle man kunna ha ”gästföreläsare” även i klassrummen? om det finns någon duktig lärare eller forskare som brinner för en viss sak om som är villig att dela med sig av det…skulle man då kunna ha en ”skype-lärare” för vissa avsnitt och lektioner?  Om det t.ex. vore så att jag är väldigt duktig på elektrokemi och sen finns det en kemilärare någon annanstans i Sverige som inte alls förstått tjusningen med det…så kanske jag skulle kunna hålla genomgång för hans eller hennes elever? eller åtminstone förklara för deras lärare?!  Eller om man läser om nordiska djur kanske eleverna kan få en Skansen-anställd som lärare en timma? Jag anar en ny vår för museiepedagoger…

ladda ner Skype: 

http://www.skype.com/intl/sv/home

Kommentera

