Hemstudiedag för 9a och 9b på Björknässkolan den 14/2-2012

Igår var det dags att genomföra hemstudiedagen för 9a och 9b.  Bakgrunden till dagen är att eleverna önskat att få jobba hemifrån någon dag för att sitta lite bekvämare och framförallt jobba med samma sak i en längre sammanhängande tid. Dessutom så jag en chans att få jobba lite ämnesövergripande med min goda kollega Gunilla Nilsson (9a och 9b:s SO-lärare.) Jag är ju väldigt förtjust i kursplaner och nu senast LGR11 förstås och när jag av en händelse råkade lyssna på ”Folköl och Dunkadunka” (med Svenne Rubins från 1990-talet) insåg jag att om man kan alla begrepp som tas upp i texten kan man väldigt mycket av det centrala innehållet i NO, sen kollade jag med Gunilla och hon inså att det fanns en massa SO i texten också.

Detta resulterade i elevuppgiften som finns beskriven här:

http://prezi.com/kzaqeghnvxlc/folkol-och-dunka-dunka/

Jag och Gunilla satte ihop grupper och de fick bestämma hos vem de skulle vara denna dag.  Dagen innan hemstudiedagen gick jag igenom Skype och de elever som inte ännu hade detta program laddade ner det och alla eleverna ”addade” mig för att kunna kommunicera under hemstudiedagen. Jag gick också igenom elevuppgiften genom att visa Prezin.

På morgonen den 14/2 loggade jag och Gunilla in oss på Skype och fick så småningom några enklare praktiska frågor via skype-chatten.  En del grupper ringde upp oss med video och visade att alla var på plats, en del tog ett foto och mailade. Straxt efter 9 på morgonen hade de flesta grupperna kommit igång ordentligt. Under dagen hade grupperna varsin video-konferenstid bokad med oss och den först var 10.00 och sen hade vi möten med 15 minuters mellanrum till 12.15. Det var jätteroligt när vi ringde upp eleverna och fick se hur de jobbade.  De verkade ha det roligt och trevligt! Eftersom man kan ”dela skärm” i Skype fick eleverna visa hur långt de kommit och fick lite pepp och vägledning för att gå vidare.

Deadline var kl.14 men som vanligt tar det lite längre tid när man gör film… sista bidraget kom in vid 16.30 men alla bidrag var värda att vänta på!

Eleverna hade valt ganska olika sätt att publicera sina alster på och dessutom tolkat texten olika:

två filmer:

en till film

ett radioprogram

en berättare

en Prezi

en Prezi till

ännu en Prezi

en Youblisher

en till Youblicher

3 responses to this post.

  1. Posted by Björkbacken on 15 februari, 2012 at 18:22

    coolt!

    Svara

  2. Posted by Carina on 17 februari, 2012 at 18:40

    Duktiga och påhittiga ungdomar! 🙂

    Svara

Kommentera

