kamratbedömning över nätet?

Jag har funderat ett tag på det där med kamratbedömning. Det pratas och skrivs om det och att det är bra för att eleverna utvecklas genom kamratbedömning. Jag har alltid tänkt att det skulle funka väldigt bra i matte, framförallt hur man skriver och redovisar sina lösningar på matematiska problem. Målet med att skriva ner hur man ”räknar ut” matte-problem är ju just att andra ska kunna ta del av och se hur det är gjort. Vad vore då bättre än kamratbedömning? Jo, kruxet är att jag gissar att kamratbedömning inom klassen kan resultera i cementering av ”roller”. Den duktiga matteflickan får ännu mera ”pluggis-stämpel”, de svaga killen som knappt ens kan lösa problemet, än mindre beskriva hur blir ännu mera ”sämst på matte” och hur påverkar detta klassens relationer…jag oroar mig för detta och har inte velat dra igång kamratbedömning just därför.

Sen fick jag en idé: kan man göra detta via nätet? Mina elevers matteproblem-lösningar skickas till någon annan klass som får bedöma dem utan att känna personen bakom! Då borde jag ju få de positiva gensvaren och slippa de negativa?! Måste till nästa läsår hitta någon mattelärare någon annanstans som skulle vilja testa!

4 responses to this post.

  1. Strålande tänkt tänker jag! Själv har jag ofta satt eleverna tre och tre (i allmänhet lottade grupper), med uppgift att utse vem av dem som gjort tydligast redovisning av sitt tänk. Det har verkligen hjälpt ALLA att bli sååååå mycket tydligare.

    Svara

  2. Posted by sussielarsson on 30 mars, 2012 at 19:50

    Vilken bra idé! Behöver du någon att skicka till eller att få skickat från har du en intresseanmälan här.

    Svara

  3. på vår skola är vi väldigt intresserade av ett sådant utbyte!

    Svara

Kommentera

