en dåres försvarstal ;-)

Ni som brukar läsa min blogg vet att jag undervisar två 9:or i matte och NO/Tk och att jag haft båda klasserna i NO sedan 7:an och att det var mina första 1:1-klasser, dvs där alla elever har varsin dator. (och nu vet ni andra det också)

När jag fick de klasserna fick jag äntligen tillfälle att prova det här med IT-stött projektinriktat arbetssätt full ut. Mina elever har inte så mycket ”traditionell katederundervisning”  om man i det begreppet lägger att jag som lärare håller monolog och föreläsning vid tavlan.

Våra lektioner präglas av mycket samtal, diskussioner, eget ansvar, ny rolig teknik, nya roliga program och mycket kreativitet där jag nästan aldrig varit den som sitter inne med alla svar. Vi har gjort filmer, presentationer, bildspel, radioprogram, egna data-spel mm. Enkelt uttryckt. Vi har haft väldigt roligt!

Resan har kantats av en del tekniska problem med nätverk och trasiga datorer, någon server som vi litat på som legat nere mm. Tyvärr har även min resa och vilja att testa nya saker i klassrummet försurats av en del kollegors brist på respekt för mig som professionell lärare. Jag vet att ”man blir inte profet i sitt eget land” och visst förstår jag att jag blir ifrågasatt ibland men… att det ska vara okej att gå så hårt åt en lärare eller person är inte okej, personangrepp, lösa rykten, skitsnack och förtal kan aldrig vara okej! I min profession är jag trygg, jag kan motivera varje pedagogiskt steg jag tagit med LPO94, LGR11 eller aktuell forskning (eller för den delen beprövad erfarenhet). Men det är klart att små verbala nyp även gör ont på mig och att jag ibland varit nervös för hur mina elever ska klara mer traditionella mätverktyg såsom Nationella Ämnesproven.

Men…

Mina elever skrev Nationellt prov i Fysik och när jag, efter att sam-bedömt proven med de andra fysiklärarna på skolan, räknar ihop poängen (beläggen) och ser vad det blir för provbetyg så blir det bra, riktigt bra! Det bubblar i mig av glädje! Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen! Det är fantastiska resultat och jag kommer att behöva justera upp mina elevers betyg (man vill ju inte ha alldeles för stor diskrepans mellan provbetyg och slutbetyg…)

Kolla:

Uppenbarligen funkar det att ha roligt på lektionerna OCH att lära sig något samtidigt…

26 responses to this post.

  1. Grattis! Kul! Ett bevis på din kompetens och på dina elevers fina arbete.
    Men också ett bevis på att den märkliga idén om att man från centralt håll ska tala om vad som är ”rätt” helt enkelt är fel. 🙂
    En gl påsk !

    Svara

  2. Det är verkligen kul att höra att du orkat stå ut och att det slagit ut så väl. Grattis!

    Svara

  3. Posted by Daniel Barker on 8 april, 2012 at 21:43

    Det krävs mod att prova nya metoder och arbetssätt. Något som alldeles uppenbarligen bestitter. Att det dessutom leder till så bra resultat är fantastiskt. Bra jobbat!

    Svara

  4. Posted by Daniel Barker on 8 april, 2012 at 21:46

    Något som DU alldeles… (tjocka fingrar, små tangenter) 😊

    Svara

  5. 😀 !

    Svara

  6. Posted by Lisa on 9 april, 2012 at 17:39

    Sjukt bra resultat! Just fysik har jag minne av att många hade svårt för i högstadiet när jag studerade på den nivån för 5 år sedan.

    Svara

  7. WOW! Grattis Helena! Eloge till dig och vad kul att se att moderna undervisningsformer kan leverera strålande resultat även med traditionella mått mätt!

    Svara

  8. Ett STORT GRATTIS till dina elever att få ha dig som lärare. Sträck på dig Helena och klappa dig på axeln för ett mycket bra jobb. 😀

    Svara

  9. Posted by Björkbacken on 11 april, 2012 at 15:24

    Grattis! Du är en stor inpirationskälla och såå generös när du delar med dig av dina upptäckter, erfarenheter och kunskaper. Tack!

    Svara

  10. Grattis Jonas underbart att se resultaten och läsa om din uppriktiga gläddje och stolthet.

    Svara

  11. Grattis och keep up the good work. Att bryta mark är inte enkelt. Här kommer en film du kanske kan visa för dina kollegor. 🙂 http://youtu.be/D3c9YSrNRgY

    Svara

  12. Fantastiskt! Vad glad jag blir av att läsa det här!

    Svara

  13. Posted by Sandra Wissting on 11 april, 2012 at 22:54

    Snyggt! Det här gjorde mig glad på riktigt. Inte alls förvånad, men vilket bra kvitto för undervisningsformens relevans. You go, girl!

    Svara

  14. Posted by Malin Björn on 12 april, 2012 at 08:42

    Härligt!
    Bra jobbat o grattis – visst är det väl så skönt att få använda NP till att justera betygen uppåt 😉
    Trist att höra om den tråkiga behandlingen dick. Stå på dig o fortsätt inspirera!

    Svara

  15. Fantastiskt och jätteroligt! Stort grattis till dig och dina elever!
    Att få negativa kommentarer är något man inte borde bli van vid, men jag hoppas verkligen att detta konkreta resultat gör att du bli lite mer ”gåsig” dvs att det bara rinner av dig! 🙂

    Svara

  16. Gott så! Men du – lita på att det du gör är bra, även utan de nationella proven. För inte ska du väl behöva ha det som kvitto för att höja elevers betyg när ni gör så mycket mer och bättre saker i vardagen? Kanske en öppning med dina kollegor är att involvera dem på samma sätt som du gjort med sambedömning av nationella proven? Dvs be om deras råd även i andra uppgifter som kläds i andra kläder med hjälp av IKT? Det gamla duger också när det gäller att kunna bedöma kvalitet – det är ett sätt att tänka kring kolegorna.

    Bra blogg också! Tack för trevlig läsning.

    Svara

Kommentera

