biologi-nervsystemet

Jag sitter och har lite långtråkigt eftersom mina elever skriver biologiprov. Då slog det mig att det var länge sedan jag skrev något i bloggen. Så här kommer en beskrivning av hur vi jobbat med det senaste biologiavsnittet: Nervsystemet

Lektion 1)

Genomgång via tabletPC-OneNote-projektor, dvs alldeles som vanligt med att allt jag skriver ”på tavlan” kommer direkt till elevernas datorer via den delade anteckningsboken som ligger på vår skolportal (funkar i msn-live också)

Lektion 2)

Eleverna får i uppgift att leta filmer på nätet om nervsystemet. Vi pratar om vettiga sökord (brain, nervous system, animation, function, reflexes) Eleverna tittar på filmerna, lägger in länken på en sida i den delade anteckningsboken (OneNote) och skriver en kortare förklaring till vad den handlar om. Det var kul att se eleverna sitta och följa en universitetsgenomgång om hjärnan, på engelska 🙂 genom att länkarna läggs i anteckningsboken kan alla andra eleverna i klassen ta del av alla andras filmer.

Här nedan följer några av elevernas ”fynd”:

http://www.youtube.com/watch?v=8EmCV-aVQOQ  –  berättar om hur reflexerna fungerar.

 http://www.youtube.com/watch?v=YRwPMICvbT4 – en sång om nervsystemet

 http://www.youtube.com/watch?v=oJDopeux8u4 En film om en riktig människohjärna

 http://www.youtube.com/watch?v=qpw31bvoLpg Den här filmen handlar om reflexen i knät.

 http://www.youtube.com/watch?v=tqvJZ1STLos&feature=related Filmen handlar om nervsystemet och om hjärnan.

Lektion 3)

Eleverna ska lära sig om reflexer och visa olika reflexer med hjälp av foton. Bilderna lägger eleverna in på en annan sida i den delade anteckningsboken.

Lektion 4)

Eleverna lottas in i par och tilldelas en skada/sjukdom i nervsystemet (t.ex. depression, Alzheimer, MS) de får i uppgift att ta reda på Symtom, Varför man får skadan/sjukdomen och Hur man behandlar. Svaren på detta skrivs in på en ytterligare sida i anteckningsboken tillsammans med någon länk till t.ex. patientföreningen för sjukdomen.

På detta sätt skapade eleverna sin egna interaktiva lärobok och de lärde sig mycket när de jobbade med sina egna delar men också när de tog del av klasskompisarnas.

Snart har eleverna skrivit klart sitt prov och jag har än en gång skaffat mig 22 uppsatser  inom NO att rätta… (tur att jag har matriser!)

 

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: