edcamp spel och lärande 7/5-2012

Jag tvekade ett par dagar om ifall jag skulle anmäla mig till edcamp om spel och lärande den 7/5 eftersom jag inte kände att jag skulle kunna bidra med så mycket. Jag har ingen egen erfarenhet av datorspel och behärskar således inte riktigt alla begrepp om att levla upp, samla poäng mm. (även om jag har lärt mig en del av mina elever…) Men så tänkte jag till och bestämde mig för att anmäla mig ändå och för en vecka sedan så kändes lite knasigt, det är nog med grejer i maj ändå…

Häromdagen bestämde jag mig ändå för att det skulle bli kul och att det är trevligt skolfolk där samt att mitt grönsaksland respektive NP-rättningar inte mår dåligt av att ligga till sig ännu ett dygn. Och så började jag att på allvar se fram emot det!

Varför är det så bra/kul/roligt/inspirerande/trevligt/energiboostande med edcamp då?

Jag gör ett försök och svarar på frågan:

Tillsammans

Edcamp ordnads av lärare för lärare och med lärare, även om arrangörerna .(Per Falk, Terese Raymond, Gisela Jönsson och Malin Ströman. Magnus Blixt)är ett strå vassare när det gäller event-planering så känns ändå edcamp som vi gör det tillsammans, det är ju vi deltagare som sätter agendan och delar med oss av frågeställningar, svar och erfarenheter

Tiden

Det finns fördelar med att lägga lärar-grejer på kvällstid, dels så slipper man involvera sin rektor i huruvida man ska gå eller inte och dessutom slipper man planera för vikarien och detta skapar ett otvunget klimat och drar förstås till sig de allra mest engagerade lärarna och pedagogerna…

Positivt

Hela kvällen går i ett positivt tecken. Jag är ju rent personligen rätt förtjust i användandet av IT i undervisningen och det är de flesta edcamp-deltagare också och jag kan tycka att det är mysigt att för några timmar slippa diskutera datorns vara eller icke vara i skolan och kunna koncentrera mig på Hur?-frågan istället. Sen är det ju himla positiva människor som väljer att ägna tre timmar en måndagskväll i maj till att tala skolutvecklingsfrågor.

 Skolutveckling

Jag gillar skolutveckling eftersom jag gillar skola och utveckling. Att då få sitta bland andra intresserade och prata ger mig mycket. Vi har alla olika erfarenheter och gör olika saker dagtid men jag tror att alla kunde känna sig utvecklade när vi gick därifrån igår, kanske en ny idé på ett projekt, ett nytt sätt för bedömning, en länk, en vän, en samarbetspartner?

 Fortbildande

Det här är tids och kostnadseffektiv fortbildning! Det handlar om vad du själv vill, det blir effektivt eftersom vi anstränger oss för att hålla oss till ämnet. Kan man dessutom unna sig att se livesändningen i efterhand kan man ju ta igen det som man missar vid de andra borden. Om man som lärare vill ha fortbildning inom användandet av ny teknik eller överhuvudtaget det senaste inom skola så finns inte så mycket kurser att gå och därför är just edcamp (och teachmeet också förstås) ett fiffigt sätt att ta del av andras kunskaper inom området.

 Många frågor och svar

Den tillåtande attityden och hela upplägget gör ju så att det är frågorna som står i centrum, inte nödvändigtvis svaren. Visst finns det svar, ibland flera på samma fråga men det underbara med edcamp är att vi inte behöver bli överens och vi behöver inte komma fram till något vi kan helt enkelt ägna oss åt att vända och vrida på frågor och problemställningar, se möjligheter och lära av varandra.

 Prata skola

Tro’t eller ej så finns det ett behov hos vissa positiva skolmänniskor att prata skola. (Man kan ju annars lätt tro att det är de som har något negativt att säga om skolan som har störst behov.) För oss som faktiskt gillar att prata skola är det underbart att få göra det med andra som också gillar det.

 Vin/öl och smörgås

Ja, vi blev bjudna på fantastiska smörgåsar av http://arcadelia.com/ och http://www.lineducation.se/det fanns också en bar som man kan mingla fram till och ta sig ett glas vin eller öl eller varför inte en kopp kaffe (lärardrycken framför alla) Lite mat behöver man i kroppen för att orka tänka och det känns lyxigt med ”bjud-macka” (vi är inte svårflörtade vi lärare inte) Mat och dryck förstärker också det informella i knytkonferensen.

 Nätverk

Det är ju så kul att träffa sina twitter-vänner, att hinna prata på riktigt (med fler än 140 tecken i taget) det är också kul att träffa nya vänner och kollegor med eller utan twitter och Google+. Nog för att twitter ger mig mycket och hangouts och skype-möten också men IRL-möten är ändå trevligast och ska inte underskattas.

 Blandning

Vi är från alla stadier, från kommunala och privata skolor, skolledare, lärare, pedagoger, några från näringslivet, några vana ”edcamp:are”, många nya, GY 11, LGR 11 och alla har vi saker att dela med oss av. Det är inte så mycket ”vi och dom” på edcamp, det är en stor gemenskap, en liten ”ryggdunkande ankdamm”, som jag tycker så mycket om!

 Resurser:

Läs om edcamp: http://edcamp.se/

Live-sändningen från gårdagens edcamp- om spel och lärande http://bambuser.com/node/2676371 snyggt filmat av http://westreamu.se/

Dokumentation från kvällen i ett google-doc

Twitterflödet från kvällen hittar du på taggen #edcampspel

tack för en trevlig kväll, vi ses snart igen!

3 responses to this post.

  1. […] skrev Helena Kvarnsell en lång och utförlig bloggpost varför hon så gärna deltar på Edcamp. Hela kvällen går i ett […]

    Svara

  2. […] skrev Helena Kvarnsell en lång och utförlig bloggpost varför hon så gärna deltar på Edcamp. Hela kvällen går i […]

    Svara

  3. […] skrev Helena Kvarnsell en lång och utförlig bloggpost varför hon så gärna deltar på Edcamp. Hela kvällen går i […]

    Svara

Kommentera

