Framtidens Lärande 2012

Dags att summera årets Framtidens lärande. Tre dagar med många möten med vänner från hela landet. Jag tänkte att jag ska berätta lite vad jag har gjort under dessa dagar och då tar jag hjälp av mina tweets.)

 

Tmfl12 står för Teachmeet Framtidens Lärande 2012 http://teachmeet.pbworks.com/w/page/53495092/TeachMeetFramtidensL%C3%25A och av någon bananskalsliknande anledning kom jag med som någon typ av arrangör på detta event. Jag gör det gärna igen, men då ska vi förändra några saker med anmälan, framförhållning och sponsring…

 

Jag erbjöd mig vara konferencier men kunder ju inte hålla mig ifrån att anmäla mig som presentatör också och därför satt jag och pysslade med en Prezi en kväll för ett par dagar sedan.

Måndag

Japp! kl 18 i måndags kväll kickade vi igång Teacmeet och det var trevligt! Man kan läsa många kommentarer på http://www.todaysmeet.com/tmfl12 . Det är alltid inspirerande att lyssna på Teachmeets och jag tar med mig några tips ifrån kvällen:

Anders Wihlgaard, Sundsvall pratade animerad film _http://bloggen.flyttefilm.se/

Ann-Christin Forsberg Piteå (CMiT) -bloggbok i stafettform på  nätet  http://bloggstafettipitea.skolbloggen.se/ Jag vet inte riktigt hur jag som Ma/NO-lärare ska jobba med bloggstafett men det verkar så roligt, kanske kan jag försöka övertala någon svensklärare på skolan…

Mikael Sundström, Bollnäs visade sin matteundervisning utan bok http://grundskola.bollnas.se/granberg/index.php/granberg/peponline

Fantastiska Andreas Skog, Umeå lärde oss göra ”blandband av Youtubefilmer” och visade sin hyllning till mattelärare http://www.dragontape.com/#!/5122010

  

Jag fick också chans att berätta om mitt ”folköl och dunka dunka”-projekt :  http://prezi.com/lkniuv2z4szo/folkol-och-dunka-dunka-2 (det finns att läsa om utförligare i blogginlägget ”Hemstudiedag för 9a och 9b”

 

Ja, Anders Berggren! Du är för rolig, klok och härlig, jag undrar om jag någonsin kommer att lyckas programmera Kinect med Scratch men det verkar så kul och jag vet att jag skulle få hjälp av dig om jag bara frågar 🙂 en hint om hur det funkar får man här: http://youtu.be/4APzVnQ2070

  

Som seden bjuder gick vi ut och åt efter Teachmeet på ett s.k. TeachEAT. I år var vi inte så många men det var trevligt! Jag kan inte nog påpeka hur trevligt det är att träffa sina twittervänner i verkliga livet, att få prata med kroppsspråk, att få uttrycka sig lite mer utförligt än 140 ord…Det är så givande att prata med kollegor med samma utmaningar och på samma ”plattform”.

Tisdag

 

Kommentarer om konferensen kan läsas på http://www.todaysmeet.com/framlar12

På tisdagen han jag in en sväng för är att säga hej till ännu några vänner från både när och fjärran.  Visst kan det kännas som onödigt att stå och prata med kollegor från samma kommun men faktum är att sammanhanget och miljön gör att nya idéer väcks. Men nog uppskattar jag mötena med de från andra delar av Sverige lite extra eftersom jag inte så ofta har tillfälle att prata med dem IRL. En ska till bör sägas även om jag nog har skrivit om det tidigare: Det är befriande Jante-fritt på Framtidens lärande. Jag har fått träffa och prata med fler av dem som ser upptill och inspireras av på Twitter och tro’t eller ej…de var varken fisförnäma eller stöddiga 😉

 

Jag lyssnade på några ord som han sa om hjärnan och vilka typer av människor som näringslivet efterfrågar (typ kreativa problemlösare) och vad vi i skolan är bra på att träna för förmågor (efter-apning). Jag ska lära mig mer om den där Trevor.

 

Middag på Bilfabriken, festligt, folkligt, fullsatt. Kolla in vilka jag fick sitta och tjattra med! Vilket gäng!

 

Onsdag 

Jag var och lyssnade på Microsoft och HP’s frukostseminarium där lärarna Jerker Porat och Daniel Johansson pratade om hur de använder teknik i sin undervisningen. Jag har ju pratat med Jerker förr, det är ju honom som jag har Skype-möten med helst varje vecka men det är ändå inspirerande att lyssna, jag tror att han kan få hålla en snabb excel-kurs för mig för han kunde minsann på 4 sekunder rita upp en graf, något som har tagit mig några år att föröka lära mig… Daniel var en ny bekantskap och som tur var finns han också på Twitter numera (efter viss övertalning), han pratade om sin ”spelifierade idrottsundervisnng” och tillochmed jag blev sugen på att ha gympa igen!

 

Sen stötte jag ihop med Andreas igen och han passade på att lära mig Instagrid där man kanse instagram-bilder som är taggade med en viss tag i någon typ av album. Kul! http://instagrid.me/tag/framlar

Ja just det, mitt i allt detta skulle jag ju hålla ett inspirationsmöte på temat IT i NO-undervisningen. Det blev fullt! Kul! Och kloka frågor fick jag också efter.

Vid 14-tiden tackar jag för mig och släpar mig hem, uppfylld av inspiration men så trött i benen!

Tack för i år, vi ses väl på Framtidens Lärande 2013?

och du… om du inte varit pånågon så’n här mässa/konferens någon gång så blir jag gärna Din guide! Vi är några stycken som har varit med (kanske för) många gånger, det vore roligt om fler av oss verksamma lärare kunde ges möjlighet att deltaga och kom ihåg:  jag guidar Dig gärna, jag vill ju att Du också ska uppleva denna fantastiska energiboost som detta kan ge! 🙂

 

 

 

2 responses to this post.

  1. […] Så var det dags igen att blicka in i framtiden när TeachMeetFL12 och själva konferensen Framtidens lärande arrangerades, nu för tredje gången, i Nacka Strand 14-16 maj. TeachMeet är alltid suveränt inspirerande och kul så självklart hakade jag på när jag också detta år fick frågan om jag ville vara med och hjälpa till med förberedelserna. Denna gång var det ändå alltför ont om tid inför TeachMeet så med tanke på det tycker jag att allt fungerade hyfsat bra ändå. Som vanligt skall alla inspirerande presentatörer ha största delen av äran, tillsammans med sponsorn DiU och givetvis vår suveräna konferencier Helena. Snacka om att det sprakar om matte och NO när Helena jobbar med sina elever – missa för allt i världen inte hennes blogg! […]

    Svara

  2. […] Framtidens Lärande 2012 (blogginlägg) […]

    Svara

Kommentera

