Statusuppdatering

Det var länge sedan jag skrev här nu… förmodligen beror det på att jag, som många andra har haft sommarlov. Tänkte att det ändå var på sin plats med en liten statusuppdatering 😉

Teknikkurs

Jag har under sommaren läst in en distanskurs på KTH på 7,5 hp för att så småningom skaffa mig legitimation för att fortsätta undervisa i teknik. Det har varit kul med studier, intressant att läsa artiklar, litteratur och annat som har med mitt yrke att göra.

Fjädernartikel

I våras blev jag tilldelad Nacka kommuns kvalitetspris Fjädern på 30 000 kr. När man får det priset ingår det att man ska skriva en någorlunda vetenskaplig artikel om det man fått priset för. Jag fick priset för mitt sätt ”Att använda IT som en naturlig del i matte/NO/Teknik-undervisningen” och att sammanfatta drygt tre års undervisning i en artikel är inte det enklaste… Nåja jag har lämnat in ett utkast, fått tillbaka det med lite förslag på förändringar och nu hoppas jag att den snart är klar. Den kommer att publiceras på Skolportens hemsida och jag kommer självklart att lägga en länk till den härpå bloggen så småningom. Det har varit mycket givande att tvingas formulera mina erfarenheter i skriven text och att koppla erfarenheterna till forskningsrön. Jag fick blodad tand och är sugen på mer sådant skrivarbete.

Föreläsningar

Jag har varit runt lite och föreläst och jag ska ut en del under hösten också. Jag känner mig priviligierad som får chansen att möta en massa lärare och att jag får dela med mig av mina erfarenheter. Att det sedan är en fantastiskt billig fortbildning för mig själv är ju bara bonus. Länkar till sådant jag pratar om när jag får tillfälle finns på sidan här bredvid som just heter länkar.

Höstterminsstart

Jag släppte ju ifrån mig två 9:or i våras och nu har jag fått två 7:or. De har knappt hunnit ha några lektioner eftersom dagarna fylls av kick-off, datorutlämning, Friends-övningar mm men på de lektioner vi ändå haft jobbar vi med ett OS-tema.  (se Prezi: http://prezi.com/k9qo0bp8j5lm/os/) Ibland undrar jag i mitt stilla sinne varför jag utsätter mig för detta med öppna frågor och uppgifter till elever… vilket kaos det är i början av sådana här arbetsuppgifter! (det vore enklare att bara be dem räkna vissa sidor i matteboken…) Men… ganska snart klarnar uppgiften för eleverna och de börjar arbeta. De frågor och diskussioner som då kommer upp är mycket bra och jag ångrar direkt att jag för en stund sedan tänkte be dem räkna i boken …

LGR11

Nu gäller det! Det är först nu som jag kommer att undervisa och bedöma utifrån LGR11 eftersom jag förra läsåret enbart hade 9:or. Skräckblandad förtjusning! Jag har idag suttit och försökt bena ut kunskapskraven och funderat hur jag ska jobba med dessa på ett formativt sätt. Mmm det kommer att bli en intressant höst!.

One response to this post.

  1. Posted by Jan Olsson on 7 september, 2012 at 22:59

    Ser fram emot att läsa din artikel 🙂
    /Janne

    Svara

Kommentera

