Det finska skolundret – seminarium

Jag fick mingla på finska ambassaden igår!

DET FINSKA SKOLUNDRET – FRAMGÅNGSFAKTORER

Professor Pasi Sahlberg som skrivit boken ”Finnish lessons – What can the world learn from educational change in Finland?” inledde seminarieserien och ger en bakgrund till det finska skolsystemet. Efterföljande diskussion med Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Jag blev inbjuden som åhörare eftersom jag ska var mad och prata lite på nästa seminarium som framförallt ska handla om teknik i klassrummet, det sägs att vi i Sverige är bättre än Finland på det.

Mina anteckningar från eftermiddagen:

Finland.mmap

På seminariet den 22/10 är det tänkt att jag ska prata, i 5 eller 10 minuter, utan bilder om hur jag vill och tror att mitt klassrum ser ut 2020 eller 2030…. svårt…jag är rätt nöjd nu 😉

One response to this post.

  1. Posted by Elin F on 11 november, 2012 at 12:40

    Gillar din blogg och blir inspirerad!
    2007 gjorde jag mitt examensarbete om just finska och svenska lärarroller. Jag åkte dit och intervjuade ett flertal (svensktalande) lärare och observerade dem i klassrummet. Sedan gjorde jag samma sak här hemma. Det var riktigt spännande att se skillnaderna/likheterna mellan dessa två länder. Ett litet men dock intressant exempel är de regler som satt i klassrummen:
    Regler från ett klassrum i Sverige:
    • Alla ska få vara med
    • Man får inte mobba någon
    • Vi ska vara snälla mot varandra
    • Vi använder inga öknamn
    • Vi ska passa tider
    Regler från ett klassrum i Finland:
    • Kom i tid
    • Ge arbetsro
    • Lyd läraren
    • Hjälp dina klasskamrater
    • Var aktiv
    Detta lilla exempel tycker jag pekar på att den finska skolan lägger mer fokus på att skapa ett effektivt klassrum med elever som lyder läraren och passar tider. Läraren säger, elevn lyder… Det svenska klassrummet har en större prägle av gemenskap och omtanke om alla individer. En finsk lärare kallade den svenska skolan för en ”flum och mys-skola”, kanske med viss rätt i vissa fall!?? Tror dock att man kan ha effektiva och tydliga lektioner med god arbetsro utan att riskera att tappa glädje och gemenskap.
    Ps. Tack för din föreläsning i Kristinehamn i slutet av september. Bra talat!!
    / Elin

    Svara

Kommentera

