Socrative på mattelektionen

Förra veckan var jag på Skolportens konferens ”Underbar matematik”. Det var intressant och givande, åtminstone det mesta. En föreläsare pratade om ”exit ticket” på matte-lektionerna, dvs att eleverna får tycka till vad de har lärt sig. En idé som då föddes i mitt huvud var att detta borde gå att göra med Socrative.com. När det var min tur att ”gå upp på scenen” skulle jag prata om ”Digitala lärverktyg i matematikundervisningen”. Eftersom jag, under föreläsningen innan,  läst på lite om Socrative och laddat ner appen till både telefonen och paddan så kunde jag även visa detta verktyg. Det finns färdiga ”exit ticket” på Socrative men det har jag inte provat.

Det jag nyss gjort är att göra en för-diagnos för eleverna inför ett kapitel om taluppfattning. jag fick sen en rapport med svaren skickad till mig:

 

rosa är ”fel-svar” och grönt är rätt… i slutet av kapitlet hoppas jag (och tror) att alla fält är gröna 🙂  jag kör samma diagnos efter kapitlet.

 

ps. man måste inte ha 1:1…eleverna kan gå in från sin telefon 🙂

Kommentera

