mitt klassrum 22/10-2027

Jag åkte på en tidsresa och tittade in i mitt klassrum  fredagen den 22:a oktober år 2027

Klassrummet var uppdelat i fler olika platser, rent fysiskt med olika typer av möbler, belysning och ljudmiljö.

Eleven valde beroende på sinnestämning, behov och arbetsområde det ställe som passade honom eller henne bäst.

Det fanns också ett utbrett digitalt klassrum där eleverna hade skapat nätverk utanför den egna skolan, kommunen och landet för att hitta andra elever som de lär sig bäst tillsammans med.

Om eleverna skulle läsa en text kunde de istället få den uppläst på sitt modersmål och de kunde förstås ändra hastigheten på det upplästa.

Den fredagen som jag var där och hälsade på hade man fysiklaboration och man undersökte begrepp inom väder och klimat.

Eleverna gjorde laborationer dels med vanligt laborationsmaterial men också digitalt.

De tittade på visualiseringar, animationer och filmer.

De hade direktlänk till en svensk doktorand som forskar inom meteorologi på ett universitet i USA.

Eleverna jämförde också sina resultat med andra elever, dels i Malmö och Kiruna men också med elever i Tanzania och Norra Kina.

Eleverna presenterade sina resultat från klimatundersökningen med hjälp av film, bilder, text och ljud och detta publiceras på skolans hemsida och självklart också i lokala media.

Skolan har visst en egen podradiokanal och en liten TV-studio där eleverna kan visa sina resultat för allmänheten.

Eftersom jag är en nyfiken typ passade jag också på att titta in i lärarnas arbetsrum och blev så glad när jag hörde hur lärarna planerade tillsammans, delade med sig av sina lyckade men också mindre lyckade erfarenheter.

Det som gladde mig extra var den stora skärmen i ena delen av rummet som jag förstod användes för att ha kontakt med andra lärare på andra skolor och in andra länder men också med forskare för att snabbt få reda på nya forskningsrön när det gäller didaktik men också med experter inom ämnesområdena från museer, universitet och näringslivet.

texten är min 2-minuterspresentation från Finlandsinstitutets seminarium om ”Framtidens klassrum – om nya lärmiljöer och IKT i undervisningen i Finland och Sverige”

Kommentera

