Hur jag gör för att planera och dokumentera enligt LGR11

Nu är det dags att vara nästan larvigt konkret. Jag vet att många ute på skolorna svettas med den nya läroplanen, dokumentationen av elevernas förmågor, kunskapskrav mm. Det blir ju inte lättare av att vi aldrig hinner dela med oss av vad vi gör, i värsta fall inte ens på den egna skolan…

Så nu slår jag ett slag för prestige-lösheten i ”dela-kulturen” och ska försöka beskriva hur jag går till väga när jag planerar en termins undervisning i ett NO-ämne. Jag gissar att du som läser är klok nog att kunna omsätta en del av mina idéer i ditt ämne och årskurs…

Att undervisa med LGR11:

1) Jag tar mig en titt på vilket centralt innehåll jag vill jobba med. I detta fall handlade det om Biologi – framför allt delar  ur ”Biologis arbetssätt och metoder” (Centralt innehåll Biologi år 7-9 – ett dokument med allt centralt innehåll för 7-9 i biologi)

2) Sen funderar jag ett litet tag på vilka förmågor jag vill att eleverna skall utveckla under avsnittet och så kopplar jag dessa till kunskapskraven (Kunskapskrav biologi-en tabell där alla kunskapskrav är inskrivna, en mening per cell)

3) Dags att skriva en LPP (lokla pedagogisk planering) ! I LPP:n finns dessa rubriker:

Lärandemål: Där skriver jag in vilka förmågor som eleven ska utvecklas i under avsnittet. Texten under den rubriken är ordagrann från LGR11, förmågorna, sist i Syftet.

Andra mål: Här har jag alltid några andra mål, t.ex. öva sig i samarbete, ett visst program på datorn eller studieteknik

Central innehåll: Här kommer också text, ordagrann från LGR11, urklippt ur det Centrala innehållet.

Undervisning: Här beskriver jag kortfattat hur undervisningen kommer att se ut.

Bedömning: Här skriver jag vad som ligger till grund för bedömningen.

Bedömningsmatris: Här har jag gjort en tabell där information om vilka kunskapskrav eleverna kommer att bedömas efter samt vilket krav som bedöms i vilken uppgift. (text ifrån LGR11:s kunskapskrav, rakt av)

exempel på LPP-Ekologi: ekologi år 7 Helena Kvarnsell

4) Genomförandet: Jag går igenom LPP:n med eleverna först lite överskådligt (de går i 7:an och är inte vana ännu) Sen återkommer jag till den fler gånger under terminen. Inför inlämningar/uppgifter/prov tittar vi på den extra noga

5) Bedömning av eleven: När en uppgift är färdig bedöms den utifrån de kunskapskrav som jag kopplat till just den uppgiften. Jag har en matris för varje elev och markerar med grönt när jag tycker en elev uppnått ett visst krav på en viss nivå. Detta kommunicerar jag till eleverna på ett eller annat sätt.

filerna som pdf:

Centralt innehåll Biologi år 79

Kunskapskrav biologi

ekologi år 7 Helena Kvarnsell

Så där ja! Nu vet du hur jag gör. Hur gör du?

13 responses to this post.

  1. Posted by Hanna F on 7 november, 2012 at 19:31

    Måste säga att det du gör låter löjligt likt hur jag arbetar. Jag undervisar dock i sv/en. På min skola är vi ett antal lärare som jobbar precis så här.

    Svara

  2. […] « Hur jag gör för att planera och dokumentera enligt LGR11 […]

    Svara

  3. […] vi sedan kom till frågan ”Men hur ska vi göra då?” så tittade vi på hur Helena Kvarnsell gör när hon utgår från förmågorna i sin IUP-process. Vi inspirerades även av Sandra Andersson på Källbrinksskolan i Huddinge som har fem symboler, […]

    Svara

  4. Hej!
    Jag är också Ma/NO-Tk lärare och jobbar på Trulsegårdsskolan i Björlanda.
    Förra året bearbetade jag en matris som ser ut som din fast jag använde bara en cell för varje mening för alla tre kunskapskraven. Denna matris använde jag när jag skulle ha utvecklingssamtal med mina dåvarande 8:or. Jag fick mycket berömd av föräldrarna och de sa att matrisen var toppen, Om du vill jag kan skicka den till dig och du kan ge mig dina synpunkter.

    Svara

  5. […] Helena Kvarnsell delar med sig om hur hon gör när hon planerar och dokumenterar enligt Lgr11. […]

    Svara

  6. […] gör som Helena Kvarnsell, delar med mig av hur jag gör för att planera enligt LGR11. Jag tror också på just idén att […]

    Svara

  7. Tack för att du delar med dig. Jag arbetar på ett liknande sätt med lpp, tycker att tipset med ”andra mål” var en bra grej, det ska jag testa. De gånger jag har skriftliga prov placerar jag in frågorna i matrisen och sammanställer till eleven sedan. Jag tycker det visar styrkor/svagheter, brukar också ta med laborationsresultaten där också.

    Svara

  8. […] eftersom jag läsåret endast undervisade år 9. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur jag ”planerar och dokumenterar enligt LGR11″. Nu kommer nästa […]

    Svara

  9. […] matteundervisning med andra intresserade. Som tycker att det är givande att berätta för andra hur man arbetar med bedömning. Människor som har skola och utbildning som passion är en tillgång. Deras engagemang kan hjälpa […]

    Svara

  10. […] Hur jag gör för att planera och dokumentera enligt Lgr11 – Helena Kvarnsell […]

    Svara

Kommentera

