Jag lät eleverna skriva sina egna omdömen…

Jag har länge irriterat mig på de skriftliga omdömena. Nja inte för att jag har något emot att lämna ut informationen, tvärt om utan mer för att det tar mycket tid men inte ger så mycket. Jag undervisar eleverna i många ämnen och träffar ofta mina elever varje dag vilket gör att jag har massor att säga om hur eleverna ska göra för att utvecklas🙂 Kruxet är ju att det ska ner i skriven form och då är det inte säkert att jag lyckas förmedla detta på ett snabbt, effektivt och tidssnålt sätt… Jag har tyckt att jag hellre skulle vilja ha 5-minuterssamtal med alla elever jag undervisar än att skriva ner omdömen. Och sen kommer den där grejen med att omdömena ofta ska skrivas under en begränsad tid men ska ingå i arbetstiden…som dömt att misslyckas😦

Nu har vi bytt läroplan och med den kändes det det naturligt att byta dokumentationsteknik och efter att ha lyssnat på bl.a. Christian Lundahl om formativ bedömning och självskattning blev detta med att skriva omdömen på ett nytt sätt.

Förr såg mina omdömen ut så här ungefär:

Omdöme för elev i matematik år 9:
Lägesbeskrivning:
Vi har under terminen jobbat med områdena aritmetik (kapitel 1) och geometri, alla elever har dessutom gjort en diagnos på 7:ans och 8:ans kurs (för-diagnos).
Resultat:
fördiagnos:12/31 prov kapitel 1: 31/40 (vg)
Styrkor:
Du jobbar på bra på lektionerna och tar ansvar för din egen inlärning
Att utveckla:
Ta igen det du missat på för-diagnosen t.ex. genom övningslänkar på skolportalen.
Öva upp din förmåga att redovisa dina lösningar på ett korrekt matematiskt sätt genom att ibland visa mig dina problemlösningar. Be gärna mig om utmaningar i matten om du får tid över.
Betygsprognos höstterminen: VG-MVG

Det som är rödmarkerat ovan  är det som är helt individuellt för eleven, det som är rosa fanns i typ fyra varianter och jag valde en passande…

Detta är inte något jag är stolt över alls. Att skriva omdömena för två klasser i mina ämnen tog, trots att jag både är snabb på tangenter och med ”klickandet” i databasen, ungefär 14 timmar! med detta urusla resultat!

Nu till något annat:

Denna termin har jag ju jobbat med LPP-kopplad bedömning med matriser (se förra inlägget i denna blogg)

Så här har jag gjort:

  1. Jag har dokumenterat elevernas förmågor i matriser byggda på LGR11:s kunskapskrav
  2. Jag mailade ut ett word-dokument till varje elev med deras egna dokumentation i mina ämnen.
  3. I början på lektionen gick jag igenom vad de olika matriserna var för något, vilka kunskapskrav som var bedömda i vilken uppgift mm
  4. Eleven fick öppna sitt mail, titta på sin dokumentation och sen skriva sina kommentarer med överskrifterna ”Jag är stolt över”, ”Jag måste komplettera (för E-nivå)” och ”För att utvecklas ska jag”
  5. Innan de skickade tillbaka dokumentet till mig visade eleven mig det och jag försökte,  i de fall det behövdes, hjälpa till med att bryta ner och konkretisera (det räcker inte att skriva ”träna mer” eleven  tvingades vara konkretare)
  6. Eleven mailade tillbaka dokumentet till mig, jag sparade det som .pdf och skickar det till förälder eller mentor.

Det blev bättre omdömen än när jag skrev!

De största vinsterna är att eleven har läst sin dokumentation, försökt sätta sig in i den och sen funderat ut själv hur hen ska utvecklas vidare.

Omdömena är också mer individualiserade än vad jag någonsin fått till tidigare, de är skrivna med ett språk som eleven förstår och jag måste nog säga att de är ”vassare” formulerade än vad jag någonsin vågat.

exempel på elev-skrivet omdöme:elevskrivet omdöme

One response to this post.

  1. […] Ge eleverna ansvar (t.ex. inläggen Jag lät eleverna skriva egna…) […]

    Svara

Kommentera

