Jag pluggar ”Teknik för lärare åk 7-9, 45 hp”

Jo så här är det: min examen från Lärarhögskolan är ”grundskolelärare för år 4-9 i matematik och naturvetenskap. I min utbildning ingick 5 ”gamla” poäng i teknik vilket gjort att jag gladeligen undervisat i teknik i de klasser som jag har i matte och NO. Jag gillar det där med att ha eleverna i så många ämnen som möjligt, jag gillar att lära känna eleverna ordentligt och jag gillar alla mina fem ämnen lika mycket och framförallt alla tillsammans. När nu legitimationskravet kommer allt närmre börjar jag oroa mig för att jag inte längre ska få undervisa i teknik och därför pluggar jag nu på KTH på LL221U -”Teknik för lärare åk 7-9, 45 hp” på 50% under tre terminer.

Eftersom jag gillar detta med blogg och ibland har ett behov av att ”skriva av mig” så kommer du som är intresserad att kunna följa mig under kursen här på min blogg 🙂

Första träffen 14-15/1-2013

Jag har valt just den här kursen för att det typ är den enda som finns…

Vi är 12 (!) som går kursen. Det är med tanke på hur få tekniklärare det finns och hur få det utbildas (se bl.a. http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article3196222.ece )

Vi som går kursen är lärare i matte, NO, slöjd, idrott mm och undervisar/ bor i allt ifrån Sundsvall till Hemse. Trevligt folk allihopa!  Vi blev uppdelade i basgrupper och i min basgrupp är det en trevlig lärare ifrån Västerås som jag redan introducerat till Google Hangout. Den andra gruppmedlemmen tyvärr inte med på första IRL-mötet men jag ser fram emot att träffa hen senare.

Vi ska lära oss massor under dessa terminer, kursen verkar välplanerad och välfylld. Jag kan se  fram emot att få lära mig:

”Design och produktframtagning”

”Elektroteknik, styrning och reglering”

”Teknik, människa, samhälle och miljö ur ett historiskt perspektiv”

”Experiment, modeller och simulering i teknikundervisningen”

”Industriella system”

samt en massa Didaktik förstås.

Jag passade på att tipsa mina kurskamrater om:

PostIT-lappar online: Corkboard.me , det föll sig naturligt när vi skulle spåna med postIT-lappar på ett A3-papper.

Brospel :http://www.bridgebuilder-game.com/ och http://limexgames.com/studio/games/cargo_bridge eftersom vi kom att tala om div. brobyggen med spagetti och limpistoler.

OneNote förstås eftersom det är helt fantastiskt för en splittrad vuxenstuderande som jag 😉 jag har en OneNote-anteckningbok upplaggd på Skydrive och i den har jag all information som jag fått om min teknik-kurs, jag lägger alla bra länkar där och jag skriver inlämningsuppgiter och komihåglistor i den. Anteckninngsboken synkas automatiskt och är alltid uppdaterad i jobbdatorn, hemmadatorn, Ipad:en, Android-surfplattan och telefonen så att jag, var jag än är kan kolla upp vad det var jag skulle göra, ladda ner eller komma ihåg. Jag gillar det!

Kommentera

