Jobba-hemma-dagen 6/2 ett första utkast:

Så här har jag till att börja med tänkt mig Jobba-hemma-dagen 6/2 för 7a och 7b:

Men… jag behöver respons! Snälla ge mig det, du kloking som läser!

elevuppgift:

****************************************************************

Vad ska göras?

Du ska planera och genomföra en test på hur bra din regnjacka är. (tänk duschen, trädgårdsslangen, badkaret el.dyl.) Dokumentera gärna testet med foton eller ritade bilder.

Sök reda på information på nätet om regnjackor och försök lista ut vilken typ just din jacka är. Beskriv för och nackdelar med den typen.

Starta ett videosamtal med dina gruppmedlemmar och berätta för varandra om hur era regnjacks-laborationer har gått. Diskutera också väderkartan som ni fått av Helena. Prata om vilket väder det ska bli var och vilka kläder som kan tänkas vara vettiga att ha på sig på de tre markerade platserna vid fysisk aktivitet i form av löpning och vid en stillasittande aktivitet typ fiske eller fågelskådning.

Du behöver:

Ett ställe att vara på (gärna hemma men funkar inte det är du välkommen till skolan/sporthallen).

En dator med webkamera och internetuppkoppling.

Ett Google-konto och ett ev. ett Skypekonto.

Din labrapport/presentation ska innehålla:

En beskrivning av jackans för och nackdelar samt hur testet gick till. Presentationen skall dessutom innehålla beskrivningar om hur du bör vara klädd vid löpning respektive stillasittande vid de tre olika geografiska platserna på väderkartan. Du ska motivera dina svar. I din presentation ska det finnas med en ”skärmdump” på ert videosamtal.

***************************************************

LPP:

Kläder efter väder

En ämnesintegrerad dag mellan idrott och hälsa och fysik

Mål:

Idrott och hälsa

Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
  • planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil
  • genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer
  • förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten

Fysik:

Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsätt­ningar att utveckla sin förmåga att

  • använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle
  • genomföra systematiska undersökningar i fysik
  • använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället

Från det Centrala Innehållet i LGR11 plockar vi följande moment:

Idrott och hälsa:

Friluftsliv och utevistelse

  • Hur olika friluftslivsaktiviteter kan planeras, organiseras och genomföras.

Fysik:

Fysiken i naturen och samhället

  • Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser.

Fysikens metoder och arbetssätt

  • Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
  • Mätningar och mätinstrument och hur de kan kombineras för att mäta storheter, till exempel fart, tryck och effekt.
  • Sambandet mellan fysikaliska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
  • Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik.

Andra mål:

  • Du ska få jobba längre tid med samma projekt.
  • Du ska lära dig  minst ett video-konferensverktyg
  • Du ska lära dig kommunicera med dina klasskamrater via nätet.

Kunskapskrav och bedömning:

Fysik

Din skriftliga ”labrapport” kommer att bedömas med dessa kunskapskrav:

E

C

A

Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån. Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt.
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till fysikaliska modeller och teorier.
Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka.
Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

Resurser:

Dina gruppmedlemmar, fysikboken kapitel 3, Skype, Google Hangout, hela nätet mm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: