Jag är så trött på IT!

Jag jobbar på en skola, i en kommun som satsat på IT i skolan. Det tackar jag för men nu är jag så himla trött på allt snack om IT. Missförstå mig rätt, jag gillar ju IT men jag är så himla trött på hela tiden prata om IT som om det fanns något alternativ. De lärare som använder vanliga tryckta böcker, randiga eller rutiga papper, pärmar och färgpennor, de behöver aldrig försvara sig.

Det skapas inga lärartävlingar i stil med ”ett pris som delas ut till den lärare som visat hur man framgångsrikt kan integrera skolbänkar på ett förtjänstfullt sätt i sin undervisning”.

 

Året är 2013! Mina elever är yngre än Hotmail och Google, de gick på dagis när Facebook grundades, det är liksom inte läge att snacka om IT eller inte med dem.

Jag skulle försöka förklara för en 4-åring i min närhet vad IT är…det lyckades jag inte trots att jag är lärare. Jag provade då med en 8-åring också i min närhet men det var lika svårt det. Säger inte det något om att det kanske ska vara slutsnackat i skolan om IT?

Jag har ju den fantastiska förmånen att få åka runt och berätta för andra lärare om hur jag jobbar och detta ger mig massor! Inför presentationer läser jag på, reflekterar och analyserar mina erfarenheter från ett klassrum med IT. Att åka runt på div. konferenser, mässor, Edcamps, Teachmeet’s mm ger mig också tillfälle att få lyssna på andra, mycket kloka lärare, skolledare, politiker och folk från näringsliv och myndigheter. Detta gör mig ännu mer taggad för detta med skolutveckling. För det är ju det som det handlar om, inte IT!

Så slutsnackat om IT? Vad ska vi prata om istället?

  • Hur får vi en ökad måluppfyllelse i svensk skola?
  • Hur får vi elever som skrattar mer? Som det lyser om?
  • Hur får vi elever att tro på sig själva? Som vågar prova och vågar misslyckas?
  • Hur får vi en varierad undervisning?
  • Hur kan vi utveckla och bedöma alla förmågor i LGR11?
  • Hur får vi en likvärdig skola?
  • Hur får vi en inkluderande skola?
  • Hur kan vi säkerställa att alla elever lär sig hur de lär sig bäst?
  • Hur övar vi eleverna i kommunikation? I källkritik? I entreprenörskap?
  • Hur får vi svenska elever bättre i matte? På samarbete?
  • Hur lär vi eleverna att ta ansvar för sin egen inlärning? Hur ger vi dem verktygen för att göra det?

 

Så många frågor…jag vet svaret…

 

 

 

IT😉

 

 

men på samma sätt som svaret hade kunnat vara:

  • en lärare som brinner för det hen gör
  • bra skolledning
  • bra skolpolitiker

förmodligen bör alla sakerna samverka…

 

 

 

8 responses to this post.

  1. Bra skrivet! Jag är inte lärare men arbetarpå ett utbildningsföretag där vi genomför befattningsutbildningar. Jag deltar i ett arbete med att få in IKT i våra utbildningar. Dessvärre läggs all tid på IT-stöd, på vilka verktyg vi ska använda, hur de fungerar osv. Dessa saker är stöd som finns när vi utbildar våra kursdeltagare. Undervisningen bygger inte på smartboard och elevportaler även om dessa finns där. Det är fortfarande fråga om metoder, motivation, feedback osv. Tror jag…

    Svara

  2. Posted by Katrin Lindwall on 13 februari, 2013 at 22:04

    Precis så är det! Vad är det vi ska diskutera? Om vi ska använda IT eller inte i förskolan/skolan? Håller med! Är extremt trött på jus DEN diskussionen!

    Svara

  3. Så rätt Helena!
    Här är ett exempel på hur man kan uppnå en hel del av det du vill prata om istället för IT:s varande eller icke varande. http://www.skolverket.se/skolutveckling/amnesutveckling/nt/ideer-och-inspiration/alla-kan-lyckas-i-skolan-1.174933

    Svara

  4. Posted by Sara on 14 februari, 2013 at 19:39

    Så rätt men samtidigt behövs det prata IT eller snarare hur vi använder IT. På min arbetsplats är alla förskräckligt rädda för att använda sig av den nya tekniken. Finns det föräldrar till elever som själva köpt till exempel en I-pad för att hjälpa sitt barn med skolan så plockar vi helst bort den så fort vi ser att eleven i fråga använder den felaktigt istället för att som pedagog lära sig att använda tekniken för ett pedagogiskt syfte.

    Svara

  5. Sara, vilken är den ”nya tekniken” du pratar om? Storleken eller utseendet på datorn kan knappast ha någon betydelse (PC, Mac,laptop, surfplatta eller smartphone) och datorer i överflöd har funnits de senaste 30 åren. Samma sak med Internet, även om det är marginellt ”yngre”.

    Svara

  6. Yeah!! Ställ fler frågor, och för en dialog kring olika svar som kommer dyka upp. Jag ka ju kasta in två andra frågor som jag tycker borde lyftas mer de med, där svaret kanske INTE är IT.😀
    Vad ska vi med skolan till?
    Var kommer barnen & ungdomarna in?

    Dina frågor, och mina, tror och hoppas jag att vi kommer dryfta både en, två och tusen gånger inom ramen för #Skolvåren!

    Svara

  7. Posted by Sara on 21 februari, 2013 at 16:52

    Den ”nya tekniken” är precis det du beskriver. I mitt fall är det PC, surfplattor och smartphones som finns med i mitt arbetsliv. Det handlar inte om att den inte finns. Vi försöker snarare glömma av att den inte finns genom att förbjuda allt som inte används till mina kollegors belåtenhet. Använder en elev sin egenköpta surfplatta fel så ska den bli borttagen med en gång istället för att läraren själv läser på och hjälper eleven att använda den i ett pedagogiskt syfte.
    Ett pedagogiskt hjälpmedel blir snarare ett problem och eleverna ser sig som annorlunda då det finns en eller två lärare som faktiskt vill använda möjligheten och förbättra elevernas förmågor med hjälp av tekniken. Vi i skolan är där för att stödja elevernas kunskapsutveckling med hjälp av gammal traditionell undervisning eller med lite modernare undervisning. Vilket sätt som är bäst tåls att diskutera men jag tycker man ska vara öppen mot omvärlden och inse att våra elever kommer möta tekniken och använda sig av tekniken i deras kommande yrken. På mitt jobb står vi fortfarande still i papperssamhället och har alla dokument i pärmar istället för på någon server där det ligger lättillgängligt för oss lärare.

    Svara

Kommentera

