Det råder en besvärande brist på matte/NO/teknik-lärare

Jag fick en smickrande fråga om ifall jag ville skriva något för kampanjen ”För det vidare”. Klart jag vill! Här kommer mina tankar:

 

Sverige behöver naturvetare och tekniker men svenska ungdomar väljer inte dess utbildningar på högskola och universitet i den utsträckning som skulle behövas. Inte ens på gymnasienivå väljer tillräckligt många naturvetenskap- eller teknikprogrammet. Detta är en del av en i värsta fall obehaglig ond cirkel som i princip funkar så här: Eleven tycker att det är svårt och tråkigt med matte  och har i värsta fall en lärare som också tycker att det är svårt och tråkigt med matte och då blir det svårt och tråkigt med naturvetenskap också. Om eleven tycker att det är svårt och tråkigt med naturvetenskap kommer eleven inte välja att läsa vidare det eller matematik heller för den delen. Då får vi inte tillräckligt många behöriga sökande till lärarutbildningarna i dessa ämnen och då kommer inte framtidens elever heller få lärare som gillar matte och att undervisa i det och så fortsätter den onda spiralen nedåt och nedåt i all oändlighet… Jag kan bli orolig när jag tänker på detta och samtidigt är jag väldigt glad för att mina egna barn åtminstone kan få hjälp hemma för att tycka att matte och NO/tk är enkelt, utmanande och roligt.

Jag tycker att jag har världens roligaste jobb!  Jag kan inte tänka mig något bättre yrke. varje dag är rolig, jag har direkt respons på om jag är bra eller om jag behöver förändra något för att bli bättre. Jag får lära känna Sveriges framtid, det låter kanske klychigt men det roar mig att tänka att det jag gör i klassrummet kanske påverkar Sverige i någon mån och några år.  Jag får dessutom vara delaktig i dessa elevers ganska tuffa år i högstadiet, dela glädje och sorg, stress och trams med kreativa, pratsamma, ungdomar mitt emellan barndom och vuxenvärld.

Att undervisa just i Naturvetenskap, Teknik och Matematik är roligt och utmanande men väldigt tacksamt. Jag skulle inte kunna undervisa i några andra ämnen. de olika ämnena har sin egen charm: ‘

Biologi med förklaringen på hur kroppen och naturen fungerar och hur vi på bästa sätt tar hand om oss och vår livsmiljö, något som eleverna i denna ålder brukar vara mycket bättre på än vi något äldre och bekvämare vuxna.

Kemi med sitt laborativa, utforskande  spännande arbetssätt där stort förklaras med smått och eleverna ofta för första gången träffar på lab-rockar, brännare, pipetter, indikatorer och annat skoj.

Fysiken som på högstadiet som på högstadiet handlar mycket om att sätta naturvetenskapliga ord på tyst kunskap som eleven haft om friktion, tryck, elektricitet mm.

Tekniken har sin egna charm och kan i vissa fall stå och väga mellan teori och praktik (se tidigare inlägg) men med ett elevaktivt undersökande arbetssätt för att förklara tekniken runt omkring oss är teknikämnet mycket uppskattat hos eleverna.

Matematiken då? Inte kan väl det vara tacksamt och roligt att undervisa i? Jo! Det ligger en viss tillfredsställelse i att lösa problem och de elever som övar problemlösning på rätt nivå får ofta uppleva den känslan. Jag tycker att det vackraste jag får höra på jobbet är ”Aha! Nu fattar jag!”  I matematik finns också massor med stöd i att använda digital teknik för att göra matematiken roligare, mer verklighetsanknuten och enklare att förstå och lära sig. Digital teknik öppnar upp möjligheterna att göra undervisningen mycket mer individualiserad.

Men hur charmiga dessa ämnen är var för sig så är det kombinationen av dem i ett välplanerat ämnesintegrerat undervisningssätt det som  slår allt.

En annan fördel med att vara ma/NO/tk-lärare på högstadiet är att jag har så trevliga kollegor! Naturvetare som valt att jobba i grundskolan istället för ett lab eller kontor någonstans är verkligen något extra. De brinner lagom mycket för sina ämnen men brinner minst lika mycket för mötet med eleverna.

Så…bli kollega till mig! Jag tror inte att du kommer ändra dig! https://www.antagning.se/se/start 

Vill du komma och kolla i ett klassrum innan du bestämmer dig? Välkommen till sal P2 på Björknässkolan, jag och mina elever tar emot med öppna armar.

Kommentera

