Pedagogisk pub

Igår var det dags för Pedagogisk pub i Stockholm, närmare bestämt på Bishops Arms på Vasagatan 7, centralt som bara den.

Jag kunde inte deltaga på den förra och hade alltså sett fram emot detta tillfälle i över en månad😉

Eventet finns som en sida på facebook och där går man in och ”gillar” så får man info om nästa gång (1/5): http://www.facebook.com/PedagogiskPub

Så här beskrivs pedagogisk pub på sidan:

Visionen och idén var Trevor Dolans. 

Vi tar oss an denna fantastiska idé och fortsätter det vi påbörjade i mars. 

 Första onsdagen varje månad träffas vi under lättsamma förhållanden och tar tillvara på varandras kunskaper och idéer. 

 Kom som du är och delta i diskussioner kring pedagogiska frågor, helt opretentiöst och utan förberedelser. Ett givande och tagande som berikar.

Vi var ca 25 kanske fler som gjorde precis detta. Jag hade suttit och pluggat innan, några hade jobbat, några hade lov.

Jag kom bland de första, så’n är jag alltid, men det var redan några på plats bl.a någon jag pluggat på LHS med, någon jag pratat skola med på en bänk i Vaxholm, någon jag brukar skjutsa hem ibland och bli hemskjutsad av eftersom vi delar kommun. Senare droppade det in några jag träffat på Edcamp Stockholm, någon jag suttit i ”The Cage” med på skolforum, någon jag minglat med på Framtidens Lärande, någon som besökt mig i mitt klassrum, någon jag sett föreläsa, någon jag läst på Stockholms universitet med och några som jag följer med glädje på Twitter och Facebook. Dessutom hade jag turen att träffa på några som jag inte kände till sedan tidigare.

Jag är så glad för mitt utökade kollegium, ni ger mig så mycket inspiration och intellektuella utmaningar. Utan er skulle jag slutat utvecklats för länge sedan.

Vad pratade vi om då? Ja runt mig pratades inte om något annat än skola faktiskt, men det var ju också tanken. Samtalsämnena kan variera nog på temat skola. Jag var mer (ofta mer, förlåt mig och jag maler på ibland, jag är en smula manisk) eller mindre delaktig i div. samtal rörande: IT i skolan, 1:1-satsningar, vilken platta/dator, kodning i skolan, kurs och konferens, BETT, SETT och Framtidens Lärande, kanske något lite om någon chef eller politiker, Nacka kommun som skolkommun, Volvo IT, bedömning, teknikdidaktik, ämnesbehörighet, legitimation, skoledarens roll, bibliotek, utlåning av tekniska prylar, LGR11, förlag, online-resurser, nyanlända, goda förebilder, PIM, bisysslor och massor med fler ämnen. Ändå missade jag ännu fler. Jag hoppas att jag hinner prata mer med ännu fler nästa gång. Fyra timmar gick fort!

pub

Vi ses väl den 1/5?

One response to this post.

  1. Det verkar vara himla trevligt och givande – kul sätt att umgås på!

    Svara

Kommentera

