bedömning, komplettering och betyg

Nu är denna termin slut för min del men innan jag går på sommarlov kommer här en del till om hur jag har jobbat med LGR11 i mitt klassrum under året. Det här är det första läsåret som jag har jobbat med den nya läroplanen i skarpt läge eftersom jag läsåret endast undervisade år 9. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur jag ”planerar och dokumenterar enligt LGR11”. Nu kommer nästa del.

Jag har ju helt gått över till att bedöma eleverna med (eller mot?) matriser med kunskapskraven och dessa ,matriser har i väntan på en fungerande lärplattform förmedlats till eleverna med små lappar.

Jag undervisar mina två 7:or i fem ämnen (matte, fysik, kemi, biologi och teknik) och det har blivit en del små lappar under året. Jag ser fram emot att ha eleverna i schoolsoft och slippa lapp-skrivandet, för att inte tala om att skolans överstrykningskostnad kommer att  minska…

Nå… jag hade, när jag planerade terminen med eleverna, lagt i tid för komplettering och fördjupning.

2013-06-17_1439

 

När det nu var dags för vecka 21 och tid för komplettering och fördjupning delade jag ut ämnesmatriserna, där jag markerat vilken nivå eleven låg på, till alla eleverna. Lapparna som delades ut var små och texten från LGR11 fick inte plats (detta för att spara utskrifter) så eleverna fick gå in i vår delade OneNote-anteckningsbok och jämföra med kunskapskraven där.

bild

 

De elever som inte hade visat alla kunskapskrav på E-nivå fick sammanställa detta och fick sedan uppgifter att träna på eller att göra för att visa att man nu kunde detta. De elever som hade de flesta av kunskapskraven på C-nivå men något kvar på E hade då möjlighet att fördjupa sig i det kunskapskravet genom att antingen göra en komplettering på t.ex. lab-rapporten eller kanske läsa in kapitlet om geometri i matte och visa upp på en högre nivå kunde nu ha tid till detta.

Jag har aldrig gjort så förut men jag kommer aldrig att göra på något annat sätt. Dessa sista veckor blev produktiva men mycket lugna. Jag upplever det som att eleverna var mycket mindre stressade och jag har aldrig varit med om att så många har höjt sig så mycket i slutet (de går ju ändå bara i 7:an). Förmodligen är det som Christian Lundahl m.fl. påstår att det är lättare att ta sig till målet om man som elev vet var målet ligger och var man själv befinner sig…

När eleverna bestämt sig för vad de ville komplettera/fördjupa bestämde vi ett datum då de skulle visa detta eller lämna in. Jag styrde det så att alla som ville komplettera metoder och begrepps-förmågorna i matte gjorde det en viss lektion men lab-rapporter och andra inlämningar kom in allt eftersom vilket gjorde att mina sista veckor också blev lagom lugna. En sista ”dead-line” hade jag kl. 07.30 den 3/6 eftersom betygen skulle vara inskrivna 12.00 4/6 och jag måste ha tid att bedöma arbetena. Det var dock endast ca 4 arbeten som kom in den måndagen, de flesta andra var redan klara.

När jag gjort mina sista bedömningar och jag skulle tala om för eleverna vad de kommer att få för betyg i kuvertet var det nästan ingen som var intresserad. De flesta sa ”jag vet ju redan”  och de som jag ändå hade ”betygs-snack” med sa oftast ”visste jag väl” osv.

Som sagt, det här är ett sätt som gjorde både min och elevernas arbetssituation rimlig sista veckorna på terminen.

Trevlig sommar!

 

3 responses to this post.

  1. Posted by Maria Henryson on 5 juli, 2013 at 08:48

    Hej!
    Har för första gången gjort en riktig djupdykning i din blogg. Fått massor av inspiration, speciellt eftersom jag ska byta arbetsplats nästa läsår, till en 1:1 skola
    Tack och på ”återläsande”

    Maria

    Svara

  2. Tack för bra läsning!

    Inte för att måla fan på väggen, men det kan hända att du blir besviken på hur SchoolSoft hanterar matriser. Om du redan använder Google Drive kan kalkylblad där vara ett alternativ, tillsammans med StudentMatrix. Säg till om du vill ha tips om hur det funkar!

    Vidare mot mer läsning…

    Svara

Kommentera

