ett halvt ark papper – på mitt sätt

Jag har fascinerats av August Strindbergs novell ”ett halvt ark papper” sedan jag läste den för första gången för 20-25 år sedan. Det här med att saker man antecknar, eller samlar på ett ställe säger något om ens liv. Det kan vara kylskåpsdörrar, anslagstavlor, skrivbord eller almanackor och nu i vår lite mer digitaliserade värld kanske desktopen, pinterest, instagram, facebook osv.  Jag personligen använder kameran i min mobil för att komma ihåg saker och dessutom snabbt göra det analoga digitalt. Men… nu är det fullt och jag måste rensa. Jag kan inte ha kvar alla bilder i telefonen så jag sorterar ur och slås då av att kanske säger mina sparade ”jobb-bilder” något om mig som pedagog? Ja, läs själv och avgör.

 

IMG_2540

 

…men vi har nya utmaningar om Skolinspektionens granskning som visar att modern utrustning inte används i så hög grad i undervisningen, även om utrustningen finns.

 

 

 

 

 
IMG_0629 Anteckningar som jag själv gjorde under Christian Lundahls föreläsning i Nacka.

 

 

 

IMG_0601

Är IT frivilligt eller ej? Om inte – hur ska vi utveckla? Nedklottrat på ”min”whiteboard av Lars Ekelöw.

 

bild21 På föreläsning om ”det finska skolundret” visades denna slide.

 

 

 

 

bild8

 

Från ”bloggers corner’s” vägg på SETT 2013. Bloggar jag måste kolla upp.

 

bild10

En genomgång om hur man tar sin in i PIL-network

bild15

 

På föreläsning med Richard Gerver i Nacka. Han pratade om 21st century literacy

bild16

 

 

En genomgång från tekniklärar-utbildningen på KTH, om hur gruppen förväntas agera/fungera. Just detta under momentet om produktutveckling.

bild11

På kurs med LR för att lära mig om anställningstrygghet.

bild12

I Malmö för att berätta vad jag, mina kollegor och mina elever tycker om interaktiva böcker och hur de kan bli ännu bättre.

bild17

 

En liten påminnelse om hur det ibland är att ha tre operativsystem igång i klassrummet.

bild3

 

Majblomman bjöd på tråk-is i Almedalen som en påminnelse om att alla barn inte har det lika hemma. Nog måste de få ha det i skolan iallafall, tänkte jag.

bild4

På ett seminarie som Svenskt Näringsliv ordnade och det handlade om vad näringslivet behöver för folk, och vilka ”skills” som inte behövs längre.

bild6

Troed Troedsson på Framtidens lärande i våras, Han berättar om vad som händer i en förändringsprocess. Smärtsam igenkänning.

bild7

 

 

Jag kom över ett ex av Stockholm kommuns Mediatekets sammanställning om IT i kommunens skolor.

bild2

Jag har anmält mig till en heldagsutbildning på Fryshuset i Stockholm, om att ha filtret i huvudet istället.

bild

 

Några tips på appar för win8 som jag måste testa snart…

bild20och sist men inte minst: ett foto av en utvärdering av min föreläsning i Västervik förra hösten, den tittar jag på om jag måste muntras upp.

Nå…? går det att utläsa något av mina foton från telefonen? Säger det något om mig som pedagog? Var mina intresseområden ligger?

Om du vill veta mer om orginalnovellen rekommenderar jag varmt att läsa eller lyssna på den här http://etthalvtarkpapper.se/

 

Kommentera

