elevuppgift: skapa en interaktiv bok om ljud och ljus

I väntan på att alla läromedelsföretag ”taggar till ”och tar tag i interaktiviteten får 8a i uppgift att skapa egna interaktiva böcker. Detta är ett av alla sätt jag tänker att jag tränar eleverna i förmågan att ”lära att lära”.

Så här ser uppgiften ut:

Inlämningsuppgift för 8a om ljud och ljus

Din uppgift är att skriva en ”interaktiv bok” om ljud och ljus för högstadiet. Texten skall alltså vara anpassad i svårighetsgrad så att en elev på högstadiet som inte läst ljud och ljus ännu kan läsa den. En interaktiv bok måste ju förstås vara digital. Du jobbar därför i Prezi eller i en PowerPoint som du (eller jag) publicerar på Slideshare.

Det centrala innehållet från läroplanen (LGR11):

  • Hur ljud uppstår, breder ut sig och kan registreras på olika sätt. Ljudets egenskaper och ljudmiljöns påverkan på hälsan.
  • Ljusets utbredning, reflektion och brytning i vardagliga sammanhang. Förklarings­modeller för hur ögat uppfattar färg.

Boken ska innehålla:

Svar på frågorna:

  • Hur bildas ljud?
  • Hur breder ljud ut sig?
  • Hur kan man registrera ljud?
  • Vad har ljud för egenskaper?
  • Hur påverkas hälsan av ljud?
  • Hur kan man minska hälsoriskerna med ljud?
  • Hur breder ljus ut sig?
  • Hur reflekteras och bryts ljus?
  • Hur uppfattar ögat färg?

Och dessutom:

  • Minst en film från Youtube som visar på någon funktion/animation/fenomen hos ljud respektive ljus.
  • Ett exempel på en naturvetenskaplig upptäckt om ljud eller ljus och hur den upptäckten påverkar människans levnadsvillkor.
  • Länk till minst en länk till en simulering om ljud respektive ljus och en förklaring vad man kan se och testa där. (ett förslag till laboration att göra i simuleringen)
  • Testa-dig-själv-frågor med facit.
  • En källförteckning där skriver ner alla dina källor och varför du just valt dessa. Du ska ha använt dig av minst fyra olika källor.

Din bok får inte innehålla:

Stulet material dvs. bilder och texter som du inte har upphovsrätt till.

länkar/källor:

Prezi (presentationsverktyg): www.prezi.com

Slideshare (ett ställe att dela sina ppt:er): http://www.slideshare.net

Studi: www.studi.se

Gleerupsboken kapitel 8 och 9: http://www.gleerupslms.se/

Simuleringar om ljus: http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/physics/light-and-radiation

Simuleringar om ljud: http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/physics/sound-and-waves

Youtube (för att hitta bra filmer): http://www.youtube.com/ (sök gärna på ”function” eller ”animation” + sound/light/optic/acustica för att hitta filmer om ljud och ljus)

Sökmotor: http://www.google.se (sök gärna på strängen ”applet ” + sound/light/optic/acustica för att få träffar på simuleringar)

Använd gärna översättningsprogram om engelskan är svår: http://translate.google.com/

Fria bilder: http://andreasskog.wordpress.com/2010/08/30/fria-bilder-i-undervisningen/

Skapa egna självrättande quiz: http://photopeach.com/

Kunskapskrav som kommer att bedömas är:

Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp. Eleven kan använda informationen på ett fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och målgrupp. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.
Eleven kan ge exempel på och beskriva några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor. Eleven kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor. Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.

Schema:

40 2/10

(Helena på kurs)

Se filmerna på Studi.se om ljus samt filmerna om ljus i Gleerupsboken.

 

3/10

Helena håller en genomgång om ljus

Du ska ha sett filmerna i Gleerups-boken på sidorna 88, 90 och 91 innan.

 

4/10

Temadag år 6+8

(ingen fysiklektion)

41 9/10

Museum

Passa på att lära dig massor av ljud och gör gärna en laboration där.

10/10

Helena håller en genomgång om ljud.

Du ska ha sett filmerna om ljud (2 st) på studi.se innan.

11/10

Eget arbete

42 16/10

Eget arbete

 

17/10

Eget arbete

 18/10

Inlämning

Kl. 9.55 ska länken vara hos Helena.

Din bok ska vara klar och tillgänglig kl.9.55 fredagen den 18/10.

Jag lovar att jag kommer länka till några elevarbeten sedan.

/Helena

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: