Lärares arbetstid

Ni som känner mig och råkar ut för mig IRL (in real life) eller AFK (away from keybord) vet att jag går igång på saker på ett smått maniskt sätt och för er som har träffat på mig de senaste veckorna vet att det just nu är lärares arbetstid som ligger och gror i mitt arbetsminne. 

Jag håller på att formulera något om det och hoppas att få presentera mina idéer för er här på bloggen men också IRL/AFK när de är färdigformulerade. 

Bakgrunden är rapporterna som duggar tätt om att lärare är stressade och inte hinner med sitt jobb. 

Och jag känner inte igen mig!  Jag har aldrig jobbat för många timmar och jag tycker ändå att jag jag ett ganska skapligt jobb. Nu är frågan hur gör jag? Det är nu svaret på detta som jag håller på att formulera för mig själv… jag har kommit en bit på  väg och jag tror att svaret vilar på några olika ben. t.ex:

  • Skapa en bra relation till eleverna du undervisar. (se inlägget : Anknytning i klassrummet)
  • Ge eleverna ansvar (t.ex. inläggen Jag lät eleverna skriva egna…)
  • Låt eleverna vara resurser för varandra (se inlägget Eleven ska jobba- inte läraren)
  • Lär dig dina styrdokument, typ nästan utantill, det ger en trygghet
  • Skaffa dig ett utökat kollegium via Twitter, Edcamp, Teachmeet osv där det är en bra höjd på diskussionen
  • Se till att lära dig de l dokumentationsverktyg som din skola använder
  • Tänk ”dela-med-sig-kultur” (se Prezi om Dela med sig)

Så småningom kommer detta bli en lite mer strukturerad föreläsning/artikel/inlägg… Jag ville bara testa mina tankar på er först 🙂

 

12 responses to this post.

  1. Posted by Catrine Olsson on 6 november, 2013 at 13:20

    Gôtt att höra att du får ordning på dina tankar 😉
    Själv har jag arbetat som klasslärare med elever i behov av stöd på olika sätt. Jag tyckte alltid att jag kunde ha gjort mer. Kontentan av det var att jag inte jobbade heltid, just för att få tiden att räcka till. En dag i veckan hemma för att tänka.

    Om jag får tid 😉 ska jag sätta mig in mer i det du föreslår. Punkt två och tre kan jag bli bättre på. Punkt 5 känns stressande, där skulle jag vilja ha någon som går före och orienterar sig och rekommenderar något som passar mig. Övriga punkter kan jag hålla med om till fullo. Att lära sig styrdokumenten nästintill utantill är ett bra råd.

    (Blev förresten väldigt glad när du skrev inlägget Anknytning i klassrummet. Upplever annars IKT som något där man hyllar tekniken men glömmer det viktigaste, relationerna.)

    Svara

  2. Tack för svar Catrine! Ett första steg till ett utökat kollegium är nog att gå med i en grupp på facebook som handlar om det man pysslar med på jobbet. Jag är med i grupper om IKT-verktyg, NO i grundskolan, Teknik i fokus och matematikundervisningen. Gissningsvis finns någon grupp som skulle passa dig också…annars får du starta en…jag lovar att hjälpa till att sprida den 🙂

    Svara

    • Posted by Catrine Olsson on 6 november, 2013 at 13:52

      Sjysst! Är redan med i en grupp om IKT, kanske vi syns där? Ska väl se till att bli lite mer aktiv bara…

      Svara

  3. Posted by diggiz on 6 november, 2013 at 15:01

    Hej! Blev nyfiken på att du skrev att det finns en Teknik-grupp på facebook. Hittar ingen när jag söker på det. Kan du hjälpa? Skulle gärna vilja vara med där.

    Svara

  4. Posted by Catrine Olsson on 6 november, 2013 at 15:17

    Genom kontakter blev jag tillfrågad av en doktorand på Lunds universitet att vara med. Det handlar om IKT och matematik. Den heter ”IKT och matematikundervisning”. Du hittar den på Facebook. Det hela är ännu i sin linda men det lär bli mer. Lycka till!

    Svara

  5. Intressant och viktigt inlägg. Punkterna 1-3 är tankar som jag har haft, prövat och i omgångar försökt sprida lite sådär informellt, men förvånas över hur svårt det är att få sådana tankar att gro. Särskilt när jag försöker prata om elevernas ansvar och att vara resurser för varandra. Jag kan tycka att flera har uttryckt sig väldigt starkt om detta med orden ”Det skulle aldrig mina elever klara!”.

    Fast dessa elever har ju aldrig fått visa huruvida de skulle klara det eller inte. Det enda de har fått visa är hur ostrukturerad och ointresserad man kan förefalla vara, när man inte får ta ett rimligt ansvar, och inte heller får (be)visa (både för sig själv och för andra) vad man faktiskt kan.

    Och det du skriver om att dessa punkter som du presenterar kan hjälpa läraren att klara sitt arbete inom sin arbetstid, det kan säkert stämma. Om man inte är en sådan lärare som tycker att jobbet är så roligt att det är svårt att ”logga ut” när arbetsdagen är slut, även om man har gjort det man skulle – men det får ju var och en själv ta ansvar för 🙂

    Svara

  6. Posted by Ulrica Lejbro on 26 november, 2013 at 15:50

    Ser fram emot att läsa det!

    Tipsar så länge om vår julkalender med mattekluringar bakom luckorna:

    http://www.gleerupslms.se/primajul2013/

    Svara

  7. Agree. Jag har oxå en del tankar om att undvika att arbeta ensam. Bli riktiga arbetslag!

    Svara

    • jag håller med och tycker som du Susanne när det gäller arbetslag. Rent personligen har jag tyvärr ännu inte haft chansen att jobba så.

      Svara

      • Vi har byggt upp det under 5 år. Organisationen stöder det men alla som kan gör det inte. En del tror att de arbetar tillsammans men har inte släppt mågot ansvar till någon annan. Då blir det tugnt!

Kommentera

