lite programmering…

Det pratas ”programmering i skolan” just nu och detta mycket tack vare kloka Karin Nygårds (http://www.karinskod.blogspot.se/). Jag har ju tidigare programmerat i bl.a. Scratch med mina elever, framförallt i matematikundervisningen. Men inspirerad av Karins energi runt kodandet så petade jag in två/tre lektioner i teknik.

Så här såg/ser upplägget ut:

Visa filmen:

Jag visade kort hur Scratch fungerar, man kan göra det genom en film ockås: http://www.youtube.com/watch?v=ZGpftrraTXg

Be eleverna skapa sig ett konto på http://scratch.mit.edu/ (detta för att kunna spara sina alster)

Sen lät jag eleverna jobba fritt med scratch en lektion typ. (Väldigt snabbt blev alla elever mycket bättre än jag någonsin varit.)

Nästa lektion visade jag min skräppostmapp i mailprogrammet och hur man kan sortera den på datum, efternamn, från osv och poängterade att detta är en sak som datorer är bra på (att sortera).

Sen visade jag filmen nedan och bad dem tänka på sorteringen fungerar.

Jag stoppade på två ställen i filmen och frågade om det var någon som ”knäckt” koden.

Efter detta fick de resten av lektionen ägna tid åt att, i sin scratch, lägga in en ”pusselbit” från kontroll-grejerna som alltså är sådana procedurer eller vad det nu heter som gör en viss sak tills något viss grej inträffar.

Exempel på elevarbete… Kommer senare

One response to this post.

  1. Åh, jag hade glömt folkdansprogrammeringen! Tack för återuppväckelsen!

    Svara

Kommentera

