jag måste slå ett slag för Skolsnack

Så här i slutet av året ska man kanske summera, reflektera och analysera året som gått… Jag nöjer mig med att konstatera att 2013 var det året då jag tog twitter-samtalen AFK (dvs Away From Keyboard, ut i vanliga livet) och många av mina twänner blev mina vänner. Detta tack vare alla bra arrangemang av typen: Edcamp och Pedagogisk pub samt div konferenser, möten och samråd.

Nog om det, nu till en bekännelse: Jag har inte lyssnat på Skolsnack Garageradio mer än sporadiskt förrän nu.Jag vet inte varför egentligen. Kanske verkade de för coola, kanske finns det inte utrymmer för prat-radio i mitt liv, kanske har jag bara glömt bort att jag borde. Men… På lucia träffade jag Ante Runnquist, Fredrik Svensson, Mimmi Grapebring och Mattias Odhner Larsson i ett annat sammanhang och Emma Rosén har jag träffat tidigare. Dessa är ju människorna i skosnack (http://www.skolsnack.se/panel-gaster/) och jag tänkte att det kanske är dags att börja lyssna.

Sagt och gjort. Julklappspuzzel med 1000 bitar på bordet, telefonhögtalare på och sen tryckte jag igång det senaste avsnittet #61. Jag betar av Skolsnacken bakifrån, jag ”podknarkar”. Detta är bland det bästa som hänt skolsverige och jag skäms så att jag inte lyssnat ordentligt tidigare. Dessa kloka programledare och panelmedlemmar är fantastiskt pålästa, intresserade och lyhörda.

De finns några olika sorters program: Panel, Intervju och Didaktik, alla genomförda på ett proffsigt men lättsamt sätt.

Så… Om jag nu har några läsare på min blogg som ännu inte har lyssnat igenom Skolsnack måste jag be er testa. Tänk om alla lärare, rektorer och andra i skolan lyssnade på Skolsnack på samma sätt som vi läser morgontidningen så att detta kunde vara vår gemensamma mediebild av svensk skola och att diskussionerna som påbörjas i radioprogrammen kunde fortsätta i arbetsrum och personalrum.

Lyssna nu kära läsare:

http://www.skolsnack.se/

Gott slut!

/Helena

One response to this post.

  1. Posted by Marina Sjunnesson on 3 januari, 2014 at 16:57

    Jag har också lyssnat igenom alla program i efterhand, men råder dig att lyssna på dem i rätt ordning.

    Svara

Kommentera

