Dela-med-sig konferens på Björknässkolan 7-9

Igår hade vi, istället för vanligt arbetslagsmöte en ”dela-med-sig”-konferens för alla lärarna på 7-9.

Här kommer en beskrivning om hur vi gjorde.

Instruktion från skolledningen:

Lärarkonferens på temat dela med sig. Alla 7-9 lärare ska kunna prata ca 3 minuter var på något av följande teman. Vi pratar om vinsten med att alla får höra alla och kanske räcker inte tiden till men då tar vi resten en annan gång:

  • Så här använder jag IT i undervisningen.
  • Så här skapar jag trygghet och studiero i klassrummet.
  • Så här lägger jag upp mina planeringar.
  • Så här konkretiserar jag målen för mina elever.
  • Så här låter jag eleverna medverka och vara delaktiga i planeringen.
  • Så här lägger jag upp mina utvecklingssamtal.
  • Något du själv vill dela med dig av.

Har ni förslag på något ni vill höra från kollegor så hör av er. Vi kommer att vara i personalrummet och det är bra om du sparar ev. bilder du har på USB så byter vi inte dator mellan. Finns tillgång till blädderblock. Vi lottar ordningen då och hela tiden med den som ska vara näst.

Genomförande:

Vi samlades kl 15.30 i personalrummet. Skolledningen hade ordnat kaffe och smörgås och sen startade vi. ordningen lottades och detta är vad som presenterades:

  1. engelsklärare om att använda https://www.edmodo.com/ i undervisningen.
  2.  speciallärare om ljudböcker via http://www.legimus.se/.
  3. bildlärare om att ”flippa” genomgången av bildanalys. http://www.youtube.com/watch?v=xBgDNxZYOco
  4. SO-lärare om hur hen använde schoolsoft för att anteckna vad som gjorts på lektionen så att alla kan ta del av det i efterhand.
  5. Fransklärare om hur hen delar med sig av hörövningar via dropbox.
  6. Tekniklärare om Legorobot-programmering och tävlingen http://www.vetenskapenshus.se/first-lego-league
  7. Tekniklärare om brobygge och hur mycket det blev när eleverna var tvungna att hålla sig till en budget.
  8. Musiklärare om hur hen delar med sig av länkar med musik till eleverna
  9. SO-lärare om vikten av att varje lektion följer ett samma mönster.
  10. Sv/En-lärare om att skapa arbetsro i början av år 7
  11. Speciallärare om  hen jobbar med att få sina ”ensamfåglar” att samtala med varandra.
  12. Sv/En-lärare om att använda sig av 21st centyry learning design i planeringen av lektioner och arbetsområden: http://www.itlresearch.com/itl-leap21
  13. Idrottslärare om att involvera eleverna i planeringen av terminen.
  14. Sv-lärare om elevledda utvecklingssamtal
  15. SO-lärare om hur mycket bättre det blev när eleverna är med och planerar.
  16. Sv-lärare om hur hen jobbat med tydliga kunskapskrav och dessutom om SVT Öppet arkiv: http://www.oppetarkiv.se/
  17. Jag pratade kort om min BETT-resa förra veckan http://www.slideshare.net/helkva/mina-dagar-i-london-bett-2014
  18. Hemkunskapsläraren pratade om hur hen använt elevkommentarer i schoolsoft i sin formativa bedömning
  19. Ma/NO/tk-lärare som berättad om hur hen planerar läsår utifrån LGR11:s centrala innehåll och kunskapskrav.

Imponerande eller hur!? Mycket inspiration blev det! Högt och lågt, svårt och lätt, en del tar jag med mig till mitt eget klassrum, en del inte.

 

 

 

3 responses to this post.

  1. Kul idé, hoppas den ger ringar på vattnet!

    Svara

  2. Posted by Henrik Svensson on 30 januari, 2014 at 00:47

    Fantastiskt!

    Svara

  3. Detta låter toppen, skall dela med mig av denna idén på min skola och hoppas att vi kan genomföra något liknande. Tack för att du delade 🙂

    Svara

Kommentera

