Det är så roligt att vara jag…Men…

På bussen in till stan idag hade jag sällskap med an gammal vän som också är lärare. Jag berättade att jag skulle till ”Framtidsmässan” hela dagen och han utbrast spontant: ”Det måste vara kul att vara du!” Han satte fingret på hur jag känner det! Jag tycker verkligen att jag har ett riktigt roligt jobb  (matte/NO/teknik-lärare på högstadiet) och jag har dessutom förmånen att få åka på en hel del mässor/konferenser och andra liknande event som ger mig fantastisk fortbildning och nytändning. Under vårterminen har jag deltagit i: FLIT- Förändring och lärande med IT(Ett forskningsbaserat utvecklingsarbete med grundskolorna i Kista i samarbete med KTH), Farkosttekniks programkollegium (KTH), Ateas programför deltagarna på deras BETT-mässa, En del av DIU:s program på BETT-mässan, BETT-mässan, Mitt Lärande i Sundsvall, Nätbaserat lärande för högre utbildning, 21st century learning designkurs, Skolsnack Garageradio, Framtidens Läromedel i Lund, Samråd om IT i matematiklyftet på Skolverket Edcamp Nacka Framtidens Lärande Teachmeet framlar och Framtidsmässan

Jag är förstås smickrad att få vara del av allt detta och det ger mig massor. (Är det någon som får ihop sina 104 fortbildningstimmar så är det jag.)

 

Men…

 

Det slog mig när jag kom till en av konferenserna för ett par veckor sedan.

Det börjar som vanligt, jag går in, hälsar å folk i ”incheckningen”, kramar om någon i en monter, säger hej till någon IT-pedagog, frågar hur det är med hens barn, kommenterar senaste filmen hen lagt ut, -bra grej! Går ett par steg längre in i myllret, stöter ihop med någon jag inte sett sedan London (BETT) i januari, jag traskar vidare kramar om och hälsar på folk här och där. Många av dessa är numera mina vänner. Jag sitter eller står i en panel, med andra som jag stått i någon annan panel med tidigare. Vi tycker lika om allt i denna ankdamm. Jag säger till de jag träffar att de gör bra grejer, jag får höra det samma från dem. Vi utvecklas tillsammans, det har hänt saker under de åren jag varit med. Det är förstås fantastiskt roligt och givande och jag skulle inte vilja vara utan en sekund av det. Kruxet är ju att jag märker att jag växer och lär mig så mycket av att vara i dessa sammanhang och jag önskar att fler fick känna som jag. Hur ska vi ordna det? För hur det än är med reformer, det är bara läraren i klassrummet som kan påverka eleven.

 

Så…Hur får vi lärare att ta tills sig ny forskning, att förändra sina metoder, att utvecklas i sin profession, att se på sin egen undervisning och vilja växa, att hela tiden bli bättre och bättre för att eleven sen i sin tur ska bli bättre? För det är ju så, att det inte spelar någon roll vad utbildningsministern säger och lovar, vad som står i allt material från Skolverket, vad huvudmannen vill med sin kvalitetssäkring och hur rektor på skolan fördelar arbetet, för att det ska bli någon skillnad för eleven så vill det till att läraren vill förändras.

2014-04-22_1901

2 responses to this post.

  1. Det låter som väldigt mycket rolig fortbildning! Problemet kan kanske delvis skyllas prioriteringar från huvudmannen. Vi får i princip aldrig åka på några mässor, event, Bett/Sett, osv. Det finns helt enkelt inte pengar. Man behöver input och att få höja blicken ibland. kanske speciellt de som inte själva tar initiativ till detta?

    Sedan tror jag på att saker måste få ta tid. Satsa på få utvecklingsområden och arbeta kontinuerligt med dessa med hjälp av tydlig styrning från ledningen.

    Men naturligtvis är det många aspekter som påverkar huruvida input verkligen landar i verkligheten och ger resultat.
    /Hanna

    Svara

  2. Imponerad och svårt avundsam (ingen smickrande egenskap, jag vet…). Fantastiskt vilka möjligheter du har fått! De flesta av oss andra som brinner för skolutveckling och fördjupat lärande med IKT som verktyg får nöja oss med betydligt mindre, vissa år inget alls. Nä, jag ska lyfta dej som ett gott exempel i stället och försöka vara glad för din skull. Tack och lov för nätet som möjliggör kontakt och kommunikation bortom geografin!

    Svara

Kommentera

