Nu ska du höra något som jag vill tala om…

Det finns massor med fantastiska, underbara, proffsiga lärare i Sverige. Under de senaste veckorna har jag blivit mer och mer övertygad om att så är fallet. Nu till bevisen:

Tekniklärarutbildning på KTH

Jag har de senaste 1,5 åren läst på halvfart på KTH (45 hp) tillsammans med elva andra tekniklärare från landet. De har rest, pluggat, gått på föreläsningar, läst mängder med vetenskaplig litteratur och  slitit med inlämningar och tentor. De har reflekterat, analyserat och ansträngt sig för att faktiskt förändra sin undervisning till det bättre i teknikämnet. Vi har haft fantastiska diskussioner och samtal om undervisning, kunskap och forskning. Jag kan verkligen rekommendera akademiska studier som fortbildning. Det ger en stor trygghet i yrkesutövningen, det är roligt att känna sig uppdaterad om det senaste inom forskningen i sitt ämne och framförallt har man chans att träffa kollegor som också valt att säga ja till utbildning och fortsatt utveckling och det säger ganska mycket om personen.

Handledarutbildning inom matematiklyftet, Stockholms Universitet

Jag halkade med som handledare inom matematiklyftet lite genom en slump och hade inte hunnit bygga upp några förväntningar på varken utbildning eller kurskamrater. Här möttes jag igen av fantastiska, fina lärare som alla bestämt sig för att hjälpa matematikundervisningen framåt. Vi fick skriva en ”mikro-PYT” som tydligen betyder något i stil med ”liten beskrivning av din Praktiska Yrkes Teori”. Denna fick sedan berätta om för några kollegor på kursen på ett par minuter. I den lilla gruppen fanns en som skulle spegla/ge gensvar och en som skulle observera samtalet mellan berättaren och gensvararen. Vi var tre personer i gruppen och alla fick prova alla rollerna och följaktligen fick alla berätta sin historia, få följdfrågor som breddade, förtydligade och hjälpte till att formulera var man som lärare är idag och hur man tänker om sin roll och sitt yrke. Vilka berättelser! Vilka lärare! De har reflekterat och funderat mycket om sin yrkespraktik, prövat nytt och prövat om, lärt sig och förhållit sig till matteböcker, läroplaner och elever. Gemensamt med de berättelser som jag hör och där läraren hittat ett väl fungerande sätt är de gånger de verkligen fått med sig eleverna. Det gillar jag.

Pedagogisk pub

Jag tog med mig några av mina nya handledare-polare till pedagogisk pub i Stockholm efter middagen som vi varit och ätit i Bergianska Trädgården. Jag blir så glad när jag hinner förbi Queens Head första onsdagen i månaden då det är pedagogisk pub där. Jag räknar nu fler av dessa Twitterbekanta till mina riktiga vänner och jag blir alltid förtjust i hur lätt samtalen flyter på om skola och utbildning och att det är något visst med dessa som kommer dit för att träffas. Några av oss är oftare där, några kommer för första gången och det som är häftigt är ju att vi har olika roller: IT-pedagoger, föreläsare, lärare, rektorer, förskolelärare, fritidslärare m.fl. och vi kommer från olika enheter. Det gör att det blir samtal på en annan nivå än att man pratar om gemensamma kollegor, chefer eller struliga IT-avdelningar. Diskussionerna håller hög klass. Kom med någon gång vet ja!

Teachmeet i Almedalen

Jag, Per Falk och Marie Andersson har ju, som jag tidigare skrivit om, fått tillgång till en ruin i Visby under Almedalsveckan. Det är ju så häftigt, man måste ju bara göra ett TeachMeet där när man får chansen. Den stora oron som jag och Per (som ju sitter i Stockholm och inte på Gotland, som Marie gör) hade var att ingen lärare skulle vilja komma dit. När jag nu tittar in på anmälningssidan ser jag massor av lärare där! Vad roligt det ska bli att träffa alla dessa som valt att komma för att lyssna eller presentera.

Avslutningstider

Vi har en tradition på min skola att vi bjuda de som går ut nian på middag, dans och en liten show där lärarna minst sagt bjuder på sig själva. Ofta är jag konferencier men igår satt jag enbart i publiken och njöt, snudd på tårögd av mina fina kollegor som tränat, sytt kläder, dansat, gjort koreografier, satt ihop spellistor för att bjuda sina elever på mycket kärlek och ännu mer skratt. Lärare runt om i landet skriver tal med rim till varje elev, gör smultronstrån med geléhallon, klipper ihop bilder till en film över elevernas högstadietid eller får hela kollegiet att dansa till en låt och spelar in det på film. Och det här är lärare som under hela året puffar, stöttar, inspirerar och övertalar elever att göra lite lite till, bara anstränga sig lite till. Och de lyckas ju för jag tror att just de lärarna som lyckas skapa den där professionell men personliga relationen till eleverna är de som lyckas bäst.

 

Så… om Du träffar på någon så’n här lärare…berätta för hen att hen är en bra lärare!

 

och till alla mina vänner i mitt utökade kollegium:

En riktig skön sommar önskar jag er! Ta igen er så att vi nästa läsår tar den svenska skolan med storm!

Kommentera

