mitt Almedalen 2014

Jag hade turen att få åka till Almedalen ett par dagar nu i veckan. Nu sitter jag hemma och innan mitt huvud kan börja tänka på andra saker måste jag skriva av mig litegrann, så här kommer en liten berättelse om mina dagar i Visby.

Jag landade ganska tidigt på morgonen på tisdagen vilket gjorde att jag hade ett par timmar på mig att strosa runt innan mitt första åtagande. Jag lämnade väskan i lägenheten och gick nedåt själva Almedalen. Jag lyckades träffa på fler vänner bara där, t.ex. Karin Nygårds och Ante Runnquist, på vägen ner och runt omkring Visby, det är visst så att ganska många av mina vänner är i Almedalen något som märks på mitt Twitterflöde också. Det är väldigt roligt att träffas ”i verkliga livet” och underbart att diskussionen och samtalen som inte hinner avslutas lätt kan fortsätta via nätet.

Fösta uppdrag: Panelmedlem i ”Lärare behöver mer tid med sina elever – hur kan digitala läromedel hjälpa?”

Lite om vad jag tycker i frågan kan man läsa här: http://www.mertidforlarande.se/blogginlagg/skolans-utveckling-maste-inkludera-alla/

stlars

Efter seminariet gick jag runt och lyssnade kort på några olika programpunkter. Jag träffade på några andra vänner t.ex Ulrica som jag läst med på KTH och pratade lite med dem, sen gick jag på mingel hos Academedia och njöt av samtal med Henrik Widaeus, Per Kornhall, Simon Ekdahl m.fl.

Efter mingel gick jag ner till Skolsnack garageradios tält där de höll på att rigga upp för kvällens inspelning.

Lyssna på deras program här.

skolsnack

Jag gick och åt middag med några trevliga människor från läromedelsvärlden. Det var kull att höra vad de lyssnat på under dagen. Skratt och samtal om vart annat.

Onsdagsmorgonen började med mitt andra uppdrag: ”Lärare 3.0 – säkrad uppdatering hela yrkeslivet” panelmedlem även här. Detta seminarium websändes och du kan se det i efterhand här. Det finns lite skrivet också här.

bild3

Efter lite kaffe och saffranspannkaka promereade jag bort till ruinen St Nikolai där nästa programpunkt skulle vara och så småningom också Teachmeet. Jag träffade Per Falk och Marie Andersson och pratade lite om eftermiddagen.

kaffe

Jag hann lyssna lite på samtalet/seminariet som pågick i ruinen. Det handlade om hur vi väljer och det var bl.a. Dr Ari Rabacke som samtalade. Detta, att råka hamna på något som man inte valt själv, är en av de stora fördelarna med att inte planera in hela sin vistelse i Almedalen. Kruxet med såna som jag som brinner så för en viss fråga är ju att man riskerar att enbart gå på seminarium som handlar om det man redan känner till och att man istället för att utmanas  i sina åsikter enbart cementerar dem. Jag deltog eller lyssnade på en hel del skolgrejer och det var ju ungefär samma publik på alla…det ger ju kanske inte så många nya infallsvinklar…Seminariet om beslut gav iallafall någon ny tanke.

Okej, upp på scen igen, denna gång var temat: ”Skolan digitaliseras. Blir det bättre för alla? – ett samtal om framtidens lärande och lärverktyg”

Ja vad ska jag säga om det…? Jag säger nog bara att jag är trött på att skolans ska vara en politisk fråga…Jag önskar att skolans framtid snarare ska vila på vetenskaplig grund och vara en blocköverskridande uppgörelse. Nog sagt i den frågan.

stnikolai

Nu…

Äntligen Teachmeet! Att planera detta event ihop med Per och Marie, ja vad ska jag säga: Häftigt! Kul! Utvecklande!

Tack nu till alla som kom och talade, deltog, lyssnade, sponsrade. Se hela sändningen, se vilka som var där och se en del av presentationerna här.

tm

Trött efter dagen går jag på middag med Peter Becker (från Datorn i Utbildningen), Thomas Fürth (Kairos Future) samt Åsa Steholt och Elisabeth Lennartsson (Gleerups). Trevligt och roligt. Det är märkligt att vara fem personer på middagen som alla nog är ganska vana vid att vara den som pratar mest…

Torsdag morgon börjar med ett mycket trevlig samtal i köket i lägenheten som jag sov i. Även Ari Riabacke och Thomas Fürth sov där och frukosten blev trevlig. Säga vad man vill men nog bjuder Almedalsveckan på både väntade och oväntade möten och är man bara beredd att ta chansen till samtal finns är många bussturer, toalettköer, cafebord, frukostkök och seminariebänkar att knyta nya kontakter samt i bästa fall få med sig en ny infallsvinkel på.

Jag tog en macka och en kopp kaffe i gästhamnen och lyssnade ett tag på Upplands Väsby kommun och Greg Butler. Sen smet jag iväg för att sitta på en filt i blåsten och lyssna på/samtala med forskare om en inkluderande lärmiljö i Ifous regi. Jag satt dock mest och pratade med några Rebel Learners.

ifous

Sen åkte jag faktiskt hem🙂

Vi ses nästa år!

 

Kommentera

