Teori och praktik

Jag har och har haft den fina förmånen att träffa en hel del skolforskare de senaste åren. Jag är en nyfiken person och jag säger ja till det mesta vilket inneburit att jag haft fler forskare på besök i mitt klassrum då de velat titta på elevers användning av datorer och digitala verktyg. Jag har också, som många av er känner till, förmånen att bli inbjuden som talare på en del konferenser där också olika forskare deltar. Under mina yrkesverksamma år har jag dessutom fortbildat mig via Uppsala Universitet, Stockholms Universitet och nu senast Kungliga Tekniska Högskolan. Allt detta sammanlagt gör att jag har haft chansen att möta många trevliga, kloka forskare och jag tycker att det utvecklar mig. Jag blir nyfiken och triggad av att höra om vad de sysslar med på sitt jobb, hur deras frågeställningar lyder och vad de i sin tur varit på för konferenser med andra forskare.

 

När jag skrev mitt blogginlägg som heter ”hur vi lärare tar oss an digitala verktyg”-trappan för drygt två år sedan så erkänner jag villigt att jag inte hade den blekaste aning om hur jag skulle komma vidare i min egna trappa. Jag kunde inte se nästa steg, jag visste bara att jag vill uppåt hela tiden. Jag visste också att jag vill vara kvar som lärare och som ni ju alla vet är det en hel del eldsjälar som byter yrke och börjar syssla med något annat.

Nåväl, när jag nu tittar tillbaka skulle jag kanske kunna se att steg 7 i trappan är att ännu tydligare koppla sin egen praktik till rådande forskning. Jag har gjort ett försök tidigare i artikeln på Skolporten och blogg inlägget ”roligare NO och teknik med IT

 

Mitt nästa projekt är nog att skriva en bok… grejen är nämligen den att jag i min nyfikenhet kastade mig över Håkan Fleischer doktorsavhandling (länk till avhandlingen )när den kom eftersom den behandlar 1:1-satsninagr och 1:1-satsningar intresserar mig. Fleischer påpekar en del risker och fallgropar med datorer och digitalisering även om han i grund och botten tycker att digitaliseringen av svensk skola är nödvändig (se hans blogginlägg )

I maj lyssnade jag på en föreläsning med Fleischer, i Norrtälje, och den var lite kritisk mot en del saker som sker med datorer i svenska klassrum. Grejen är ju att jag också vet att det är så men jag upplever att jag nu hittat ett sätt i mitt klassrum där jag inte trillar i dessa fallgropar. Jag vill ju berätta om detta för hela landet. Jag hade ju förmånen att få prata om att ”Jobba smart-att vara en bra lärare utan att jobba ihjäl sig” under SETT-dagarna (länk) vilket jag upplever är en följd av 1:1-satsningen i mitt klassrum. Jag upplever verkligen att digitaliseringen har underlättat både för mig som lärare, för individualiseringen, det kompensatoriska, motivationen, samarbetet i och utanför klassrummet, arbetsron i klassrummet och också för kunskaperna hos eleverna, själva inlärningen alltså. Som sagt jag vill berätta för alla om detta för jag upplever ett otroligt lyft och jag tycker det är viktigt att alla 1:1-satsningar blir bra, att alla elever får ta del av allt det bra med Internet och datorer. Såå…alltså en bok… där Håkan Fleischer står för teorin… och jag står för praktiken… jag tror att det kommer bli sjukt utvecklande för både dr Fleischer och mig…

 

En annan idé är att jag skulle vilja sammanföra fler skolforskare med yrkesverksamma lärare. Jag tror nämligen att det vore bra för båda parter. Jag hoppas att kunna sy ihop något tillsammans med Datorn i Utbildningen under konferensen Framtidens Lärande i maj nästa år. Det känns lite långt bort… jag får uppmuntra alla jag känner att ta kontakt med en skolforskare redan innan, de är verkligen trevliga och en kopp kaffe med en forskare är välinvesterad tid. Ja ja, som sagt jag skulle så gärna vilja skapa en mötesplats mellan skolforskare och lärare, jag vete inte hur den ska se ut ännu. Vad tror du? Lite som ett Edcamp? Speed-dating? Det informella samtalet ska vara i centrum, men det ska vara styrt mot forskning, frågeställningar och dialog… Hur kan man möblera för det tror du?

 

Nu tar jag nog lite semester… även om jag har ganska många ogjorda förtroendearbetstimmar från läsåret… jag kanske läser lite bloggar…

4 responses to this post.

  1. […] Teori och praktik | matteochno […]

    Svara

  2. […] en teoretisk bas. Jag har turen att få skriva med en av skolsveriges absolut skickligaste lärare, Helena Kvarnsell. Tillsammans skall vi, utifrån det teoretiska ramverket ‘stretchad kunskap’ visa […]

    Svara

  3. […]  11/7 Helena: Tack för en trevlig dag i tisdags! Tiden gick fort, det är kul att knyta ihop teori och praktik tycker jag. Jag känner att jag nu har bättre koll på vem du är och vad du tycker i, för mig, viktiga frågor, nu kan jag nog berätta i bloggen om varför jag valt att göra detta med dig. Jag skrev ett blogginlägg där jag förklarar: https://matteochno.wordpress.com/2014/07/11/teori-och-praktik/ […]

    Svara

  4. […] I början av sommaren fick jag en fråga om jag ville vara med och skriva en bok om ”hur man lyckas med 1:1 i klassrummet” tillsammans med Håkan Fleischer. (se mer om det i inlägget Teori och praktik) […]

    Svara

Kommentera

