Se språket i ämnet

Under sommaren hade jag förmånen att få läsa manuset till en bok som i dagarna är färdigtryckt och utkommer på lärarförlaget. Jag fick inte betalt men jag blev lovad en av de tryckta böckerna när de väl är klara. I mailet med frågan om jag ville läsa stod det: ”Du behöver inte vara insatt i de språk-och kunskapsutvecklande arbetssätten, men gärna lite nyfiken!” Tänk, det stämmer ju precis på mig tänkte jag. Jag är just det, nyfiken, på allt som har med skola att göra men jag är inte insatt i språkutvecklande arbetssätt även om många av mina vänner i det utvidgade kollegiet är riktiga proffs på det.
Jag kastar mig över manuset och läser med glädje om övergripande organisationer, konkreta klassrum-idéer och forskningen bakom. Det är ju just det som gör det hela så spännande med skolutveckling över huvud taget, att forskning, huvudman och den enskilde läraren måste samverka för att det verkligen ska bli skillnad för eleven.
Jag slås av ödmjukheten och kärleken till eleverna som skiner igenom i alla berättelser. Texterna är lagom långa, ett kapitel går snabbt att läsa och jag tar med mig något från varje del i boken. Tack Anna för den kloka, fina inledningen som förberedde mig på resten av boken, tack Tierp kommun för att ni delar med er om hur ni organiserat för språkinlärning, tack Maaike för begrepp som ämnesspråk, tack Östra skolan som får mig peppad att ta en till diskussion med samarbete mellan mig som NO-lärare och elevernas svensklärare, tack Inger som öppnade ögonen för att det finns ”snedfördelade ord”, tack Navet för att ni får mig att inse att NO-begreppen kan behöva förklaras även för elever med svenska som modersmål, tack Tamar för att du inspirerar mig att samverka mer med studiehandledarna, tack SPRI för tankar runt integration, tack Anna för exempel på hur viktig en verklig publik kan vara, tack David för konkreta tips i matematikämnet, tack Madeleine som gör mig uppmärksam på mångkulturella fallgropar i matematiken, tack Michael för tips till mig som tekniklärare, tack Mikael för bild om utvecklingszon respektive uttråkningszon, tack Ing-Marie för tankar runt dyslexi, tack Cilla för att du är en förebild för alla skolbibliotekarier, tack Karin och Sten för att jag än en gång blir övertygad att när elever ser att något är på riktigt, då lär de sig mer och har roligt.
Jag kan inte tänka mig någon som inte har nytta av att läsa den här boken.image

One response to this post.

  1. […] Se språket i ämnet | matteochno. 5 Aug Under sommaren hade jag förmånen att få läsa manuset till en bok som i dagarna är färdigtryckt och utkommer på lärarförlaget. […]

    Svara

Kommentera

