statusuppdatering

Elever:

Jag undervisar nu två 9:or i matte, fysik, kemi, biologi och teknik. Dessa elever har jag haft sedan de började sjuan och vi har tagit oss an LGR11 tillsammans. Dessa elever har haft sina 1:1-datorer sedan 1-an eller åtminstone 4-an vilket märks på deras sätt att använda den i skolarbetet. Nyhetens behag hade redan lagt sig när de kom till mig på högstadiet och vi har kunnat koncentrera oss på att använda verktyget istället för att sätt upp regler runt det.

Jag har aldrig varit med om en så lugn hösterminsstart. Det är fantastiskt när relationen redan är byggd, när arbetssättet är satt och vi ser fram emot ett roligt sista år tillsammans. I början av september kommer det upp filmer om ena klassens hälso-sida på skolverkets webb. Det ser vi fram emot.

 

Utveckling:

Jag gillar att utvecklas. Jag har ju faktiskt snart varit lärare i 15 år och jag har inför varje läsår satt upp något utvecklingsmål för mig själv, rent professionellt alltså. I början var det mål som att ha friare laborationer i NO:n, gå ifrån matte boken mer osv. Ett ordentligt mål varje år har funkat för mig, jag bestämde mig tidigt för att inte omfamna allt på en gång utan ta en sak i taget. När jag sen t.ex. laborerat friare i ett helt läsår så sätter sig det arbetssättet i ”ryggmärgen” och jag kan ta till mig något nytt näsa år.

Jag har inte helt bestämt vad detta läsår mål ska vara… Jag har en tanke om att ännu tydligare förbereda mina elever för ”livet efter grundskolan” något om studieteknik kanske? Har du något annat förslag mottages det med glädje i kommentarsfältet!

 

Utanför skolan:

Ja… jag pysslar med en del saker som gäller skola även utanför mitt ordinarie jobb. Under de två senaste läsåren har jag studerat ”teknik för lärare 7-9, 45 hp” på KTH och dessutom far jag runt i landet och försöker inspirera andra att använda digitala verktyg/träna elever i nutidens förmågor.

I början av sommaren fick jag en fråga om jag ville vara med och skriva en bok om ”hur man lyckas med 1:1 i klassrummet” tillsammans med Håkan Fleischer. (se mer om det i inlägget Teori och praktik)

Sagt och gjort, vi har varit i kontakt med några förlag och nu håller vi på och skriver litegrann. (det arbetet kan ni följa på www.stretchadkunskap.se)

Så årets utvecklingsprojekt vid sidan om klassrummet är att äntligen på riktigt formulera framgångsfaktorer i ett 1:1-klassrum, något som jag längtat efter länge. Det är fantastiskt att sitta och prata om dessa saker med någon annan, lika nödigt intresserad av elevers lärande i en uppkopplad värld, som jag.

 

Matematiklyftet:

Vi körde igång mattelyftet på min skola. Jag halkade in på handledare-uppdraget på ett bananskal minst sagt och handleder nu tre grupper: 1-3, 4-6 och 7-9. Det känns som en väldigt spännande utmaning att få axla rollen som samtalsledare och att hålla inne med egna åsikter för att istället lyfta deltagarnas. Jag är ödmjuk inför uppgiften, den kommer att utveckla mig. När man blir handledare ingår det handledare-utbildning på högskolan. Jag hör till Stockholms Universitet och ser fram emot att befinna mig i den akademiska miljön som jag trivs bra i vid sidan av klassrummet. Jag ser också fram emot bra, intressant och nyttiga diskussioner om matematikundervisning i de olika grupperna.

 

Förstelärare:

Så blev jag (efter lite kringelikrokar) faktiskt utnämnd till förstelärare i Nacka kommunala skolor. Än så länge är inte uppdraget helt spikat men jag hoppas att det blir kul, jag hoppas att det någonstans ingår samverkan med andra lärare, det blir nämligen roligare och bättre då. Jag har förstås en hel del åsikter om förstelärarreformen men de delar jag inte här. Här skriver jag: Om försteläraruppdraget ger mig möjlighet att tillsammans med andra utveckla Nackas skolor så tycker jag att det ska bli kul.

2 responses to this post.

Kommentera

