15 år som lärare

Jag gick ut från Lärarhögskolan i Stockholm till jul 1999. Detta innebär att jag nu har varit färdig examinerad lärare i femton år. Dags att summera dessa år kanske?

vt 2000 mitt första jobb som lärare hade jag på Johan Skytteskolan i Älvsjö, Stockholms kommun. Jag var bara där en termin men den tiden har gett mig mycket ändå, organisatoriskt tyckte jag att de löst många saker bra och jag tar gärna upp dessa i diskussioner då och då. En av de viktigaste sakerna som jag bär mer mig och ofta tänker på är något en äldre NO-lärare sa när vi pratades vid en gång. Jag skulle väl vara lite artig och inledde ett samtal med denna 60-åriga man med något i stil med ”-är det inte jobbigt när det kommer nya läroplaner och så tycker du” (Detta var ju straxt efter LPO94:s införande) varpå han tänker efter och sen svarar att: -” Nja, jag tycker det är utvecklande jag, det vanliga jobbet med att möta elever och undervisa har jag ju rutin på nu, som sagt det r kul att få nya saker att bita i, jag kan dock tänka mig att det kan vara lite jobbigt för de lite yngre och mer nyutbildade lärarna när det kommer något nytt” Detta förhållningssätt hoppas jag att jag har när jag blir 60! Från och med den dagen lovade jag mig att själv att åtminstone var tredje år verkligen tänka igenom mitt yrkesval och ifall jag började misstänka att jag blivit bitter och trött på utveckling skulle jag byta karriär.

Sen flyttade jag  till Vätö utanför Norrtälje och började jobba på Roslagsskolan. Jag var ungefär 10 år äldre än mina elever och i snitt ungefär 30 yngre än mina kollegor. Tuff tid. Jag försökte utveckla matteundervisningen och senare NO-undervisningen, sprang upp och ner i trappor eftersom jag hade matte i en sal, kemi/fysik/biologi i tre andra salar. Jag provade det där med att ha vassa armbågar och säga vad jag tyckte. Funkade sådär. Mycket ”lilla gumman” o.s.v. men också många vänner och kollegor som jag än idag har ett utbyte med.

Jag tog sedan tjänstledigt ett läsår och drev vandrarhem/konferensgård ett år. Otroligt nyttigt för mig som tidigare enbart gått i skolan/pluggat/ jobbat i skolan. Saknade dock mitt yrke som lärare och hoppade tillbaka till den banan (jag trodde inte heller annat) Jag kom tillbaka till Roslagsskolan men flyttade sedan hem till Nacka igen och började på Björknässkolan.

2006 började jag på Björknässkolan. Jag höll nog en någorlunda låg profil i början (ja, allting är relativt) men har tagit mer och mer ställning i frågor tror jag nu. 2009 fick jag mina första 1:1-klasser och tillsammans hittade vi på mycket roliga grejer. Jag är nu inne på mina andra 1:1-klasser och upplever att allt bara blir enklare och enklare för varje år som går.

Jag försöker att hela tiden utvecklas som lärare och jag njuter av de andra saker som jag har fått möjlighet att göra vid sidan om klassrummet. Det finns nog de som anser att jag är en eldsjäl, jag motsätter mig dock begreppet då jag faktiskt bara tycker att jag gör det jobb som man kan förvänta sig av mig. Jag skulle dock vilja ta tillfället i akt och tydliggöra en sak som jag tycker. Jag tycker att bra lärare ska vara kvar i klassrummet. Därför tycker jag att det är trist när jag ser att lärare, som jag är övertygad om deras förträfflighet i klassrummet, en efter en lämnar just klassrummet för andra uppdrag då de inte fått förutsättningar att inspirera andra och sig själva samtidigt som de får ha en fot kvar i klassrummet. Jag tror, att om vi verkligen vill lyfta lärarkåren så måste eldsjälar/pionjärer/föregångare lyftas och stöttas så att de finns kvar i skolan, bland eleverna och inte måste släppa klassrummet helt för att ha möjlighet att påverka på ”högre ort” genom föreläsningar, debatter, paneler, böcker och samverkansmöten.

Nåväl: vad är det viktigaste jag vill dela med mig av min erfarenhet av mina första femton år som lärare?

  • Läraryrket kan vara väldigt ensamt, se till att skaffa dig kollegor som du delar elevsyn med på skolan eller utanför via det utökade kollegiet
  • Förtroendefulla relationer: Det är relationerna som är det svåra i skolan, jobba på dem och du kommer att lyckas
  • Våga göra: testa nytt, utvärdera, reflektera, lär dig nytt, läs aktuell forskning och passa dessutom på att lära dig av dina kollegor.
  • Ha koll: ha koll på det som verkligen gäller d.v.s. läroplan, antal lektioner o.s.v. Planering i stort ger utrymme för spontanitet.
  • Tänk igenom: omvärdera ditt yrkesval och arbetsplatsval minst var tredje år, väg fördelar mot nackdelar och bestäm dig bara för att fortsätta om fördelarna överväger
  • Elevsyn: Skaffa dig en positiv elevsyn som bygger på att eleven vill lära sig och vill ta ansvar. Låt eleverna vara med och påverka i så mycket som möjligt.
  • Utvärdera: sätt mätbara mål för dig själv och vad du vill utveckla under varje läsår. Ta hjälp av eleverna i utvärderingen.

Jag har som sagt alltid velat utvecklas, de första åren handlade det enbart om att utveckla min lärarkompetens i klassrummet, under de senare åren har jag dessutom fått chans att utvecklas genom att föreläsa, blogga, skriva artiklar, vara med i samverkansmöten, inspirerat, spelat in filmer, stått i paneler, deltagit i mängder av konferenser, mingel och workshops och nu skriver jag en bok. Jag undrar så vad nästa steg blir, och jag hoppas innerligt att minst en fot kan vara kvar i klassrummet.

såå…femton år till minst?

 

5 responses to this post.

  1. Posted by Petra Berggren on 4 januari, 2015 at 15:06

    Tack för dina inspirerade ord!! Får mig att själv fundera och reflektera. Ibland känns det som om jag håller på att drunkna i saker som måste göras. Det är då det är upplyftande att läsa den här typen av funderingar och tankar kring yrket. Jag älskar mitt arbete och det jag absolut får mest energi av är att tillsammans med eleverna upptäcka nya saker och möjligheter. När eleverna kommer med idéer om ett projekt som dom vill göra. Tack än en gång för att du delar med dig!!!

    Svara

  2. Posted by Catrine Olsson on 6 januari, 2015 at 15:50

    Hej
    Läser det du skriver för det är roligt att läsa om lärare som vill vara lärare. Men vad är 1:1 klasser? Försökte googla på det men fann inget alls… Jobbar själv på en waldorfskola med matematik och har både waldorflärareutbildning och vanlig lärarutbildning. Intresserad av vad som händer när man försöker befrukta olika åskådningar men det kan också vara ganska ensamt. Tack för att du skriver!

    Svara

  3. Tack för inspirerande ord. Jag tror det där avbrottet ibland är bra, vad man än sysslar med. Jag tror också att det är viktigt att vara villig att ständigt utvecklas, vilket du är. Spännande!

    Svara

  4. Posted by navetsprakklass on 24 april, 2015 at 21:50

    Håller helt med dig om att bra lärare behöver vara kvar i skolan. Tror dessutom att det är ”farligt” att vara borta från klassrummet för länge – så lätt att glömma hur det är. Tack för intressant inlägg. /Suzanne

    Svara

Kommentera

