Kära 9a och 9b

Tack för dessa tre år som jag har fått vara er lärare i matte, NO och teknik.

Tack för det tålamod ni visat när det gäller mina, i många fall, ganska luddiga uppstarter på ämnesområden och tack för att ni utmanar mig att bli tydligare hela tiden.

Tack för att ni har tagit er an LGR11 och text i den på ett så bra sätt, jag vet att det stundtals har varit väldigt mycket ord och väldigt svårt att riktigt sätta fingret på skillnaden mellan utvecklade och väl utvecklade motiveringar.

Tack för att ni hjälpt mig förstå alla digitala verktyg vi använder genom att visa på funktioner och att tillsammans med mig reflektera över hur de på bästa sätt bör användas i undervisningen så att ni ska lära er så mycket som möjligt.

Tack för er uppriktighet och ärlighet när det gäller min roll som lärare och min undervisning. ingen får mig att lära mig så mycket om mig själv som lärare som ni.

Tack för att ni axlat de höga krav jag stundtals ställer på er och tack för att ni sagt ifrån när de varit för höga.

Tack för att ni verkar ha förmedlat hemma på något sätt att jag ändå någonstans har koll så att jag sluppit ägna tid åt att svara på upprörda föräldramail istället för att planera undervisningen.

Tack för att ni låter mig lära känna er så att jag har kunnat anpassa undervisningen till var och en av er efter bästa förmåga.

Tack för alla roliga kommentarer och alla skratt. Jag tror inte att det varit många lektioner då jag inte lett.

Tack för att ni haft sån´t stort tålamod med att ni ibland haft vikarie då jag varit ute i landet, eller för den delen också utanför landet och skrutit om er. Tack också för att ni har varit så självgående så att jag aldrig behövt oroa mig när ni haft vikarie.

Tack för alla arbeten ni gjort, alla fina texter, alla filmer, alla radioprogram och alla mindmaps ni ansträngt er med.

Tack för idéer som vi tillsammans genomfört. Till exempel studieteknik/astronomi, hälsoprojektet, lärplattform-produktutvecklingsuppgiften, lärarens guide till sociala medier och sist men inte minst era debattinlägg om programmering i skolan som nu är på väg till regeringen och redan lästa av fler forskare och massor av lärare i hela Sverige.

Tack för all hjälp med planeringen av terminerna, ni är riktigt vassa på det.

Ni är ett fantastiskt gäng ungdomar och jag känner mig trygg i att, om några år, lämna över ansvaret för planeten till er. Ni är kreativa, omtänksamma, kloka, reflekterande, generösa, och lättlärda. Välden behöver precis sådana som er. Ta hand om varandra, dig själv och världen.

 

One response to this post.

  1. Posted by Inger Carlssom on 15 juni, 2015 at 23:54

    15 år sedan … det här skulle jag kunna skrivit idag och jag har arbetat .. mer än 30 år i skolan😉 Det handlar för mycket om annat, man hinner knappt undervisa i denna bedömningsvärld med allt flera elever utan eget ansvar!

    Svara

Kommentera

