Lärarbrist – en lösning?

Det råder en besvärande brist på lärare. Det har knappast undgått någon. Det görs mer och mindre fina försök att attrahera fler att bli lärare men vi har en akut brist redan nu. I Lärarpodden säger Gustav Fridolin att med 70 000 nyanlända flyktingbarn behövs ca 6 000 lärare till. Detta i ett land som redan har för lite lärare. Vi har dock inte brist på arbetskraft. Så nu är mitt förslag så här: Anställ massa andra yrkeskategorier i skolan!

Det är nog första gången jag får så många retweets men ingen som säger emot mig på twitter😉

Så här ser mitt förslag ut lite mer konkret, detta är enbart idéer, inte helt utarbetade färdiga lösningar.

Om vi nu ska ta och höja resultaten i svensk skola trots att vi har brist på lärare måste vi använda lärarna till det som de är bra på och låta andra göra allt det andra. Lärare är förmodligen bra på en hel del saker men det som de framförallt ska kunna är att planera, genomföra och utvärdera undervisning. Ge alltså lärare tid för just detta.

  • Låt läromedelsförfattare göra läromedlen och ge mig som lärare tillgång till marknadens alla läromedel så att jag bara behöver välja och inte konstruera egna texter, aktiviteter eller prov jämt och ständigt.
  • Låt kemister/labassistenter ta hand om kemiinstitutionen och ge mig som lärare tid att slippa späda syror och beställa kemikalier. Denna person kan ladda min labsalar/vagnar med just det som behövs för labben jag som lärare valt att vi ska göra.
  • Låt massor med vaktmästare att ta hand om byte av glödlampor, tvätt av gardiner, inköp av färskvaror som behövs till lektioner ibland, torkning av bänkar, vattning av blommor, utrensning av föråldrat material, hämtning av papper, pennor osv och låt mig som lärare planera lektioner under tiden.
  • Låt administratörer ta hand om utskick till föräldrar, konstruerandet av sändlistor klassvis, bokning av busskort, avbokning av mat för klasser på utflykt, kopiering av prov och övningsblad, hantering av elever olika användarnamn i alla plattformar, utdelning och insamling av enkäter, fylla i statistik från NP och åt mig som lärare planera undervisning istället.
  • Låt klassassistenter följa med klasser som ska på bio, friluftsdag och utflykter. Låt mig som lärare under tiden få förkovra mig i didaktik eller något annat jag har behov av.
  • Låt bibliotekarier hantera elevers alla pappersläroböcker, alla inloggningar till digitala läromedel  och framförallt se till att alla elever har tillgång till rätt kompensatoriska hjälpmedel så att jag som lärare kan koncentrera mig på innehållet i lektionen.
  • Låt elevcafe´-värdarna få ett utökat ansvar att faktiskt påpeka när de ser elever som borde vara på lektion så att jag som lärare slipper springa och leta efter mina elever i korridorerna.
  • Låt fritidsledare vara rastvakt, passa i matsalen, hjälpa elever till rätta i skolan, finnas där som en trygg vuxen att prata med om livet så att jag som lärare hinner pausa mellan mina lektioner.
  • Låt IT-tekniker se till att det alltid finns en bemannad helpdesk dit elever och lärare kan vända sig med minsta lilla IT-problem, att det alltid finns lånedatorer till den eleven eller läraren vars dator är trasig, att inloggningar funkar som de ska, att nätet funkar, skrivare funkar så att jag som som lärare slipper fixa elevernas datorer.
  • Låt IT-pedagoger ha öppna workshops där elever och lärare kan få lära sig de program och verktyg som man förväntas kunna, låt dem göra tutorials för nya program som skickas ut och låt dem leta efter bra resurser till lärarna som kan tänkas underlätta vårt jobb. Då slipper jag som lärare lära eleven programmen och kan koncentrera mig på att använda dem för fördjupad kunskapsbildning istället.
  • Låt elevassistenter finnas i varje klassrum, som ett par extra ögon, en som kan sitta bredvid den som behöver det, en som kan gå runt och hjälpa till med provutdelning eller dela ut pennor och låt mig som lärare få vara där för alla elevers kunskapsbildning.
  • Låt nyinflyttade lärare från andra länder vara med i klassen, i bästa fall kanske de kan samma språk som några av eleverna, i värsta fall lär de sig bara svenska, får känna att de gör nytta och kommer en bit integrationen i samhället.
  • Låt kuratorer, psykologer och socialpedagoger ta hand om mobbningsarbetet på skolan och låt mig som lärare koncentrera mig på mina lektioner.
  • Låt handledare hålla i utvecklingssamtalen och mentorskapet för eleverna och kalla in mig som lärare i det som rör just mitt ämne.

Blir det billigare? Absolut inte. Jag tror inte vi kan spara oss ur eller effektivisera oss ur detta. Skola måste få kosta och i väntan på ett bra söktryck till lärartjänster behöver vi ta hand om de lärare vi har så att de får göra det som de är bra på.

18 responses to this post.

  1. Delar alla dina åsikter/förslag.

    Med vänlig hälsning / Pär Gurenius. Adjunkt Emiritus.

    Svara

  2. Posted by Anders Danell on 8 november, 2015 at 08:25

    Intressanta tankar och förslag! Men visst innebär det att varje lärare skulle undervisa mycket mer än i dag i stället? Annars går ju inte ekvationen ihop.

    Svara

    • om jag slipper allt ovanstående så kan jag nog tänka mig någon timme till undervisning. Dessutom är det ju väldigt viktigt att behålla de lärare som redan jobbar i skolan och dessutom, i bästa fall, locka tillbaka någon som slutat eller få några av alla de som jobbar deltid för att orka med att börja jobba heltid igen.

      Svara

      • Posted by Fredrik Andersson on 8 november, 2015 at 10:35

        Håller med dig. Under en serie av år undervisade jag 50 h mer/år än skugg-USK:en sa på min skola, istället för att vara mentor. Det var en bra affär.

    • Posted by Olof on 8 november, 2015 at 13:39

      Fast det bör den göra. Mycket av det som beskrivs ovan brukade inte läraren göra förr utan det har lagts ovanpå en heltidstjänst. Att gå tillbaka ner bara heltid borde inte behöva betyda mer undervisning.

      Svara

    • Nej, inte alls. För 25 år sen hade vi 45 minuters för- och efterarbete till varje lektion. I dag har vi 14. Tar vi bort alla ickeläraruppgifter kan vi komma tillbaka till en vettig planeringstid igen.

      Svara

  3. Posted by Fredrik Andersson on 8 november, 2015 at 10:37

    Jag skulle vilja tillägga en sak: enligt Skolverket jobbar 40% av Sveriges legitimerade lärare inte i skolan (längre). Lägg till detta alla de som jobbar deltid för att de inte orkar med heltid (stort och outforskat mörkertal) och de som utför diverse IT-, utveckligs- och projektmojs i utbyte mot mindre undervisning. Det finns ingen lärarbrist i Sverige – det finns brist på skolor där lärare vill jobba.

    Svara

  4. Jätte bra förslag Helena!👏
    Det är mycket riktigt att läraren måste göra massa andra saker.
    Många mer skulla kunna få jobb också.
    Hälsningar,
    Patricia Sjöblom
    Ritas mamma, Björknäs Skola

    Svara

  5. Posted by Lars Heijkenskjöld on 8 november, 2015 at 20:59

    Ett stort bekymmer är att lärarna jobbar mycket med en dokumentation som går ut på att ”hålla ryggen fri”. Spel för galleriet-jobb helt enkelt. Ta bort det och en hel del tid för lärarna kan frigöras till undervisningen.

    Svara

    • Precis. Om man inte la så mycket tid på att försöka förebygga misstag man kanske kommer att göra skulle man nog ha rätt bra med tid över till att rätta till de missar som faktiskt sker.

      Svara

  6. Posted by Mida on 8 november, 2015 at 21:04

    Jättebra, du har träffat rätt! Om läraryrket innebar att undervisa och utbilda så vore det fantastiskt! Då är det inte idag, lärare drunknar i andra uppgifter.
    Jag har testat att jobba deltid som lärare då heltid blev alldeles för mycket när jag hade barn själv, men det enda som minskade var undervisningstiden och den arbetsplatsförlagda tiden. Jag fick fortfarande arbeta ikapp hemma. Jag valde att lämna läraryrket eftersom jag inte kunde välja bort uppgifter, då varje uppgift jag valde bort drabbade någon annan.

    Svara

  7. Posted by Christina on 9 november, 2015 at 06:54

    Hej! Jag håller dig med i mycket förutom just när det gäller avsnittet skolbibliotekarier. Oftast är det lärare som har hand om skolbiblioteken och det ger självfallet mer arbete när läraren dessutom ska lära sig ett yrke till (oftast utöver det man redan har dvs ingen särskild tid till verksamheten). Därför behövs det absolut bibliotekarier till skolbiblioteken men ett skolbibliotek är en pedagogisk resurs som ska arbeta för att öka elevernas måluppfyllelse. Vår uppgift är att samarbeta med läraren för att stärka elevernas läsförståelse, informationssökning och källkritik. MIK medie och informationskunnighet är en viktig del men också våra prioriteringar med att stöda våra elever med funktionsnedsättningar och flera språk.

    Svara

    • Jag tycker som du när det gäller bibliotikariens roll. Ingen motsättning här. Det finns mycket kompetens hos skolbibliotekarier men på min skola har vi ingen trots att jag helst hade haft fem.

      Svara

  8. Spot on!

    Svara

  9. […] Många verktyg gör tyskan roligare. ”Eleverna behöver lära sig hantera datorn i skolan” Kompetensutveckling – Om eleverna inte får använda datorn blir skolan en enda lång historielektion. ”Hur datorn används är helt avgörande” Nu är det bevisat – barnen blir bättre i skolan med surfplattor. Långa pass – möjlighet och utmaning. Lärarbrist – en lösning? | matteochno. […]

    Svara

  10. […] fånga upp de signaler som finns. Utifrån perspektivet lärarbrist pekar Helena Kvarnsell på att lärare genomför en mängd arbetsuppgifter som någon annan helt enkelt kunde genomföra. Exempel på dessa […]

    Svara

  11. Reblogga detta på Gealachs Blogg och kommenterade:
    Ibland hittar man blogginlägg som säger det man själv tänkt skriva hur många gånger som helst. Då ”rebloggar” man dem!

    Svara

Kommentera

