Det är alldeles för orättvist

Det är alldeles för orättvist i skolan.

I helgen hade jag det tvivelaktiga nöjet att läsa läxor med en 13-årig kille med ADD. (Det innebär i detta fall en ordentligt brist på ”motor”)

Vad som skulle göras hittade vi efter tio minuters letande lite här och där i G-Suite (där jag inte kommer in men som tur var killen i fråga) samt på några olika ställen i Schoolsoft ( några i ”läxor”, några i ”prov” och några i ”planeringar”. En riktigt skattjakt.

Nåväl.

I geografi fanns det instuderingsfrågor till provet på namn-geografi i stil med: Vad heter de fem största floderna i världen och var ligger de?

Jag översatte direkt till: Gör dessa spel på SeterraHav och världsdelarDe 30 största länderna  Stora floder

Detta gjorde att han direkt kunde öva på precis det han skulle kunna istället för att fastna i hur och var han skulle ta reda på detta, det hade just då varit en alldeles för stor utmaning.

I matte var det: Öva på det vi gått igenom i veckan.

Jag startade då ett ”träningsmål” på Edqu.se där han kunde testa sig själv på självrättande övningar och tydligt se vad som blev rätt och fel samt hur stor del av övningarna han gjort klart. Han fick t.o.m ”guldstjärnor” när han övat klart.

Kemiläxan gick ut på att: läsa sidan 40-50

Jag översatte det till att ”lyssna på texten och följ med i boken på sidorna 40-50 (då jag vet att läsandet tar så mycket arbetsminne att inget finns kvar att använda till att så att säga lyssna på vad han läser). Eftersom jag råkar ha tillgång till just dessa böcker online via Gleerups  passade jag ju dessutom på att ge honom några ”testa-dig-frågor” som också är självrättande.

Spanskläxan inför provet var: repetera kapitlen 5-8 i boken.

Jag översatte till: Gå in på Gracias hemsida och gör de övningar som finns där, tillgängliga för alla.

Tillslut blev detta 2 trevliga timmar med mycket motivation och där han kände sig duktig.

Hade det inte varit jag som satt där bredvid hade det förmodligen blivit ännu en stund av misslyckande.

 

Jag tycker att det är förbannat orättvist att vi ska ha det så här i skolan. Varför kan inte digitaliseringen möjligheter komma alla till gagn?

 

 

Annonser

2 responses to this post.

  1. Posted by Marcus on 22 januari, 2018 at 14:20

    👍

    *Marcus Ander*Konceptansvarig digitala läromedel Concept developer

    Gleerups Utbildning AB Box 367, SE-201 23 Malmö Hans Michelsensgatan 9, SE-211 20 Malmö Sweden T +46 (0)40-20 98 73 M +46 (0)702-85 88 75

    http://www.gleerups.se

    Svara

  2. Posted by Matthias Rezac on 28 februari, 2018 at 20:45

    Åh, jag känner igen mig så. Härligt att du delar med dig av länkarna i din text.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: