Jag älskar att vara lärare

En treårscykel når snart sitt slut. Då jag är inbiten högstadielärare passar det mig mycket bra att se yrkeslivet i cykler om tre år.

 

De senaste tre läsåren har jag delat min tid så här:

10% i det Vinnovafinansierade projektet Läraktiv

Det har varit intressant, utmanande, ibland frustrerande men har gett många goda skratt och kloka insikter. Jag har lärt mig en hel del om vad teknik kan göra, vad flippat klassrum kan vara och jag har börjat få upp ögonen för learning analytics.

40% Lärare i en klass på Björknässkolan (matte/NO/teknik)

Det är min hemmahamn, Björknässkolans högstadium, där trivs jag och det har varit intressant att vara där bara varannan dag under tre läsår. Hade jag inte jobbat där så pass länge innan hade jag nog haft svårt att behålla relationerna till kollegorna. Jag har haft en dynamisk och intressant klass som ställt mitt pedagogiska kunnande inför stora utmaningar. Det har varit extra viktigt med förtroendefulla relationer, tydlighet och en välförankrad didaktisk trygghet. Jag har aldrig varit så tacksam för min erfarenhet som under dessa tre år. Nu går dom snart ut nian och jag kommer att sakna dem. En klass bestående av 22 underbara ungdomar som senaste tiden har ansträngt sig enormt utifrån sin förmåga. Både dom och jag kommer att gå på sommarlov med rak rygg.

50% ett centralt fackligt uppdrag hos Lärarnas Riksförbund som samordnare om IT i skolan

Julen 2014 blev jag uppringd av en person på LR och hen bad mig komma in och jobba för dem (oss) under ett år. Nu blev det tre år och det har varit fantastiskt lärorikt. Jag är otroligt imponerad av statistiker och utredare i den delen som heter ”central verksamhet” och där jag fick äran att ingå. Det har varit skönt att varannan dag försöka göra något åt de systemfel som finns i svensk skola även om jag alltid tyckt att det varit skönt att vara tillbaka i klassrumsverkligheten dagen därpå och göra skillnad får åtminstone 22 elever. Jag har lärt mig en hel del om svensk skola styrs och en hel del om politik och om remisser, promemorior, budgetar, departement, utskott, lärarutbildningar, rapporter och enkäter.

Nästa läsår är det 80% med klasser på Björknässkolan. Jag får två sjuor i mina fem ämnen. De resterande 20 % ska ägnas åt någon bok, någon/något läromedel, någon handledning och några föreläsningar. Jag är lycklig över att trivas så bra som lärare. Jag har väldigt svårt att se att jag skulle sluta som lärare. Jag gör gärna annat vid sidan om men mina fötter är som fastklistrade i klassrummet och där trivs jag alltid.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: