Hej kära lärarutbildande lärosäten!

Nyss hemkommen från popupdig18 som för andra året i rad arrangerats på ett förtjänstfullt sätt av Göteborgs universitet kan jag inte låta bli att fundera över vi ska få detta framgångskoncept att spridas över landet.

Jag presenterar nedan ett koncept inspirerat av GU och popupdig. Jag ställer dessutom gärna upp som bollplank i planeringen om det är någon högskola/något universitet som vill ha mig som det.

Var? På alla högskolor som bedriver lärarutbildning, där finns nämligen lokaler som passar ytterst lämpligt för föreläsningar och många parallella seminarier.

När? Måndag eller tisdag i midsommarveckan eftersom dessa dagar är ”elev-fria” på ungdomsskolorna och bör ägnas åt fortbildning. (då kostar inte vikarier något)

Vem? Som deltagare tänker jag mig att alla lärare som vill (först till kvarn).

Varför?

  • För att lärares fortbildning (och praktik) ska vila på vetenskaplig och/eller beprövad erfarenhet.
  • Eftersom att de som är bäst på den vetenskapliga grunden för svensk skola jobbar just på lärarutbildningen
  • Det skulle bli väldigt kostnadseffektivt.
  • Det finns fler än jag som brinner för mötet mellan teori och praktik och är övertygade om att både lärare och forskare mår bra av mötet.
  • För att det råder en besvärande brist på bra fortbildning för lärare.
  • För att det är viktigt att behålla kontakten mellan lärare och akademin (för bådas skull)
  • Det finns ett uppdrag till lärosätena (det tredje uppdraget) att nå ut med sin forskning om jag inte minns fel.

Hur?

Här kommer ett förslag på ramprogram:

8.30-9.00 registrering, namnlappar delas ut

9.00-10.30 en eller två skickliga keynote-speakers (en klok professor, en inspirerande lektor eller dylikt) som sätter in dagen i ett sammanhang, en omvärldsspaning eller en föreläsning om något nybeforskat aktuellt ämne.

10.30-11.00 fika med god smörgås (här kommer en liten kostnad in, i bästa fall kan man få sponsring, i värsta fall får man ta 100 kr som avgift från deltagarna).

11.00-13.00 Valbara, parallella pass som till exempel kan vara korta (3 x 40 min) lite längre (2 x 60 min) eller ett längre (2 timmar). Exempel på ämnen:

  • nydisputerade doktorer gör en snabb genomgång av sin forskning
  • pågående och ny forskning visas
  • forskning som pågår ihop med lärare presenteras ihop med dessa lärare
  • workshop inom något ämne som lärosätet kan
  • seminarium, diskussion om angelägna ämnen
  • samtal mellan forskare och yrkesverksamma lärare om hur fortsatt samarbete skulle kunna se ut.
  • för mer inspiration se popupdig‘s program

13.00-14.00 Lunch på högskolans olika restauranger (deltagarna kan bekosta denna själv om inte pengar finns) Då det fikades med smörgås på förmiddagen bör det inte vara något problem att skjuta på lunchen till 13, då det blir lite mindre trängsel i lunchrestaurangerna.

14.00-15.00 Valbara, parallella pass (se ovan)

15.00-15.30 kaffe och liten kaka

15.30-16.30 inspirerande och intressant keynote-speaker av någon av högskolans kloka personer.

Förväntat resultat? en tydligare koppling mellan teori och praktik, en närmre relation mellan lokala lärosäten och ungdomsskolan, en utmärkt fortbildning för lärare och ett bra sätt för lärosätet att nå ut.

 

Så…är det någon högskola som känner sig intresserad? Hör av er till mig om ni vill, jag kommer gärna och gör mitt bästa för att övertala er. hojta till : helena.kvarnsell@nacka.se

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: